GDPR a A.Č.K. – NUTNÉ OPATŘENÍ

Vážení kolegové,

dnešním dnem začítá platit nařízení Evropské Unie o ochraně osobích dat GDPR. Asociace českých kameramanů má na svých webovských stránkách prezentační seznam členů A.Č.K. – kameramanů a kameramanek včetně jejich osobních dat, jako jsou adresy, telefony, fotografie apod. Tento seznam jsme zřídili za účelem propagace našich členů a data zde uložená byla poskytnuta členy A.Č.K. s vědomím jejich veřejného využití. V rámci ochrany GDPR musíme od každého člena/ky A.Č.K. odbržet písemný souhlas k tomuto zveřejnění. Tento formulář připravíme pro valnou hromadu, kde se bude podepisovat. Kdo se nebude moci dostavit, bude mu tento formulář zaslán poštou.

Pokračovat ve čtení „GDPR a A.Č.K. – NUTNÉ OPATŘENÍ“

TISKOVÁ ZPRÁVA A.Č.K. a FITES – VÝZVA KE KONGRESU FIAF

Tisková zpráva Asociace českých kameramanů a Českého filmového a televizního svazu FITES

Asociace českých kameramanů a Český filmový a televizní svaz FITES u příležitosti 74. kongresu FIAF (International Federation of Film Archives) v Praze připomíná laskavé pozornosti delegátů, že v roce 2017 vzniklo v České republice v rámci výzkumného programu NAKI (Národní kulturní identity) sedm unikátních certifikovaných metodik digitálního restaurování národního filmového fondu pod názvem Digitálně restaurovaný autorizát (DRA).

Pokračovat ve čtení „TISKOVÁ ZPRÁVA A.Č.K. a FITES – VÝZVA KE KONGRESU FIAF“

TISKOVÁ ZPRÁVA OOA-S – VÝZVA KE KONGRESU FIAF

OOA-S se připojuje k tiskové zprávě Asociace českých kameramanů při příležitosti 74. kongresu FIAF v Praze.

OOA-S (Ochranná organizace autorská – Sdružení autorů děl výtvarného umění, architektury a obrazové složky audiovizuálních děl, z.s., se sídlem 110 00 Praha 1, Národní 937/41), se připojuje se shodným stanoviskem k tiskové zprávě Asociace českých kameramanů A.Č.K.

Plně potvrzujeme i vážnost situace ohledně dosavadního alarmujícího přístupu zákonem povolaných správců českého národního filmového dědictví, resp. vykonavatelů státem držených práv k filmovým dílům, kteří dosud zadávali státní digitalizační zakázky zcela bez jakékoliv certifikované metodiky, bez nároků na autorizaci a na dodržení vysoké umělecké úrovně původní podoby díla.

I my proto s nadějí doporučujeme Vaší pozornosti sedm certifikovaných metodik digitálního restaurování národního filmového fondu (pod názvem Digitálně restaurovaný autorizát – DRA) a velmi vřele vyjadřujeme respekt i vděčnost pražské univerzitě AMU a odbornému týmu pod vedením prof. Marka Jíchy.

Pokládali bychom za racionální a hospodárný postup, kdyby stát, který dříve naprosto rozumně investoval do výzkumu a vytvoření nezávislých metodik na neutrální akademické půdě a nyní obdržel dlouho očekávané certifikované výstupy, (mimochodem v odborných kruzích vysoce hodnocené), nyní postupně zavázal i podřízené veřejnoprávní instituce respektovat tyto výstupy.

Rozhodující především je, aby již všichni budoucí zhotovitelé pracující pro státní instituce při digitálním restaurování filmů byli povinni tyto odborné postupy metodik DRA (lege artis vedoucí k dosažení dobrých výsledků) dodržovat, aby následně příslušné státní instituce nechávaly před přijetím hotových zakázek expertně kontrolovat (prostřednictvím nezávislého odborného pracoviště) dodané výsledky od zhotovitelů a aby také důsledně uplatňovaly reklamační nároky.

To vše v zájmu zachování kvality, umělecké úrovně a sdělitelnosti výpovědi původního uměleckého záměru každého znovuzrozeného díla, nikoliv jen jeho vulgarizované verze či náhražky.

Za OOA-S Eva Štěpánková, ředitelka

PDF tiskové zprávy ZDE

ÚSPĚŠNÉ ZAKONČENÍ VÝZKUMNÉHO PROJEKTU NAKI – METODIKY DRA

Vznik certifikovaných metodik DRA byl potvrzen kladným hodnocenín MKČR

Souhrnné zhodnocení splnění cílů projektu zpravodajem RMKPV:

Původně – v r. 2013 pracovali na Metodice digitalizace Národního filmového fondu dva účastníci: hlavní AMU (FAMU katedra kamery a katedra zvukové tvorby) a vedlejší – NFA. Již od začátku mezi nimi došlo ke sporu, který stále narůstal. Po odstoupení NFA došlo k rozhodnutí AMU, udržet výzkum v jeho původním zadání. Proto vznikla žádost o změnu projektu – Dodatek č. 4 z r. 2015.

Pokračovat ve čtení „ÚSPĚŠNÉ ZAKONČENÍ VÝZKUMNÉHO PROJEKTU NAKI – METODIKY DRA“

VÝZVA K PŘIHLÁŠKÁM KAMERAMANI FOTOGRAFUJÍ 2018

Vážení kolegové kameramani, členové Asociace českých kameramanů,

po letošním nezdaru s uspořádáním naší tradiční výstavy Kameramani fotografují 2018 se mi podařilo domluvit alternativní, ale dost možná i lepší variantu ve spolupráci s panem ředitelem Barrandov Studia a.s. Petrem Tichým. Domluvili jsme se, že uspořádáme tuto akci letos společně Barrandov Studio a A.Č.K. a to na dvou místech. V rámci otevření Mezinárodního karlovarského filmového festivalu v Galerii umění Karlovy Vary a potom v Praze v Galerii Portheimka. Ve Varech budou fotografie vystaveny přes celé léto a v Galerii Portheimka přes celé září. Posílám Vám anonci k přihlašování na tuto akci a prosím všechny z Vás, kdo mají o účast na výstavě zájem, aby dodrželi termín přihlášek.

Děkuji a jsem s pozdravem

Marek Jícha
prezident Asociace českých kameramanů

PDF ZDE

TISKOVÁ ZPRÁVA OPODPOŘE VEŘEJNOPRÁVNÍCH MÉDIÍ

Prezídium Asociace Českých kameramanů jménem svých členů se jednoznačně staví za současné vedení České televize a za redaktory Českého rozhlasu. Nemyslíme si, že porušují své deklarované poslání a straní některým politikům na úkor jiných. Vyjádření prezidenta republiky Miloše Zemana v inauguračním projevu 2018 považujeme za útok na nezávislá média s cílem umlčet kritiku a svobodu slova. Podporujeme nezávislost veřejnoprávních sdělovacích prostředků včetně napadaných Hospodářských novin a týdeníku Respekt. Chceme, aby byly zachovány zásady demokracie, pluralita názorů, politických komentářů odhalujících mimo jiné i snahy politiků veřejnoprávní média ovlivňovat nebo dokonce umlčet. Apelujeme na celou naši společnost, aby netolerovala útoky na základní demokratické principy v naší zemi.
Prezídium A.Č.K. dne 19. března 2018

SLAVNOSTNÍ VEČER UDÍLENÍ CENA ASOCIACE ČESKÝCH KAMERAMANŮ 2017

23. SLAVNOSTNÍ PŘEDÁNÍ CEN ASOCIACE ČESKÝCH KAMERAMANŮ

Předání cen se konalo v středu 28. února 2018 v 18.30 hodin v kině Lucerna. Foto Pavla Jesetického ukazuje, jak Ceny čekaly v šatně zákulisí při přípravách na Slavnostní večer.

Slavnostní večer zahájil prezident Asociace českých kameramanů Marek Jícha večer uváděla moderátorka Jitka Novotná
„Vítám všechny členy Asociace českých kameramanů, naše vzácné hosty, sponzory a partnery naší Asociace, zkrátka přátele, kteří mají zájem na kultivaci tvůrčího prostředí v české kinematografii. Asociace kameramanů bude vždy stát na straně kvalitních pracovních výsledků, na straně ochrany autorských práv filmových tvůrců, na straně zabezpečení důstojných pracovních podmínek pro výrobní štáby a bude se dále snažit pomáhat českýcm režisérům a producentům v jejich snaze za další rozkvět českého filmu. Ano, Asociace kameramanů často kriticky hodnotí a upozorňuje na zbytečně vzniklé chyby, technologické nelogičnosti a zmatky, či jiné nesrovnalosti, ale mnohem raději upozorňuje na kvalitní výsledky, kterých se dosáhlo. Udílení prestižních Cen Asociace českých kameramanů je akcí, okamžikem setkání nad vydařenými filmovými a televizními díly a jejich hodnocením. Zmíníme dnes zde nejlepší filmy, které se podařilo natočit v loňském roce 2017, a to podle názorů členů Asociace českých kameramanů a zástupců filmových a televizních producentů v České republice. Ti filmy vybrali a nominovali. Každý z nominovaných kameramanů, ale i jeho režisér či režisérka jsou již touto nominací oceněni za vynikající práci.“ Marek Jícha

POROTA CEN A.Č.K. ZA VYNIKAJÍCÍ KAMERAMANSKÉ FILMOVÉ A TELEVIZNÍ DÍLO ROKU 2017
Jan Prušinovský, režisér
Jiří Bartoška, prezident MFF Karlovy Vary
Jan Mattlach, střihač
Andrej Barla, kameraman
Josef Hanuš, kameraman
Jan Osten, kameraman
Ondřej Belica, kameraman


Cenu A.Č.K. a DILIA za celoživotní dílo převzal od pana místopředsedy dozorčí rady DILIA Zdeňka Zelenky a čestného prezidenta AČK pana Josefa Hanuše pan kameraman Kristián Hynek


Cenu za vynikající filmové dílo ŠPÍNA režisérky Terezy Nvotové převzal za kameramana Marka Dvořáka producent filmu pan Miloš Lochman od předsedy poroty, režiséra Jana Prušinovského, pana Filip Marka ze společnosti SAMUELSON a prezidenta A.Č.K. profesora Marka Jíchy


Cenu za vynikající televizní dílo získal kameraman Vladimír Smutný za televizní film režiséra Jiřího Svobody ZÁDUŠNÍ OBĚŤ Cenu předali generální ředitel České televize pan Petr Dvořák a pánové Tomáš Srovnal a Jan Rybář z postprodukční společnosti PFX


_Uznáni OOA-S získal posluchač FAMU Adam Mach za snímek KAMION Cenu – skleněnou kameru – sklářskou práci od výtvarníka Manto a peněžitou odměnu předala paní ředitelka OOA-S Eva Štěpánková dále pan Martin Klimpar ze společnosti BIOFILMS a syn výtvarníka Manto Dorian.
Na závěr slavnostního ceremoniálu byl promítnut Letopisný dokument Zuryny Lee o Kristiánovi Hynkovi, studentský snímek Adama Macha KAMION a na závěr Marek Jícha promítl Národním technickým muzeem digitálně restaurovaný chronofotografický záběr Étienna-Julese Mareye PLACE DE LA CONCORDE. Tento 120 let starý záznam na 88mm celuloidovém pásu bez preforace byl digitalizován podle certifikované metodiky DRA na Akademii múzických umění v Praze ve spolupráci s Národním památkovým ústavem.


Slavnostní přípitek vítězům před projekcí filmu Marka Dvořáka a Terezy Nvotové ŠPÍNA
© foto Ivan Vít a Adam Mička