VÝPRAVA NA TMAVOU HVĚZDU – THE DARK STAR QUEST – JAN HANZAL

Vážení kolegové, přátelé,
rád bych Vás informoval o projektu „Výprava na Tmavou Hvězdu“, který chci po dlouhých přípravách začít prakticky realizovat v roce 2010. Během expedice, jdoucí po stopách historické výpravy z let 1465-1467, bych rád zachytil věci a místa, související s touto cestou, esence národních a oblastních kultur a co nejvíce z tisíců výtvorů lidského ducha a díla, vytvořeného jeho rukou. Základní informace o tomto projektu v češtině, angličtině, francouzštině, němčině a španělštině najdete na webových stránkách www.vypravanatmavouhvezdu.cz Oslovuji Vás jako celoživotní filmař, který chce na závěr své profesní kariéry zpracovat nádherný námět a naplnit přísloví „konec dobrý, všechno dobré“. Je mnoho lidí, kteří dosáhli díky mnohaleté praxi, profesním zkušenostem a životní moudrosti vrcholu tvůrčích schopností, svojí milovanou práci ještě dělat chtějí, ale fyzické síly, na rozdíl od duševních, jsou již za vrcholem. Pro ty, kteří jsou v podobné situaci a téma pro své finále ještě nenašli, nabízím možnost zúčastnit se podle vlastního uvážení tohoto projektu. Můžete se zúčastnit den, nebo měsíc, nebo až do konce a pomoci ukázat Vaše, nebo i jiné země a kultury vlastním pohledem, nebo uplatnit myšlenku, názor, zkušenost . To vše v klidu, v pohodě, v atmosféře vytvořené lidmi, které spojují stejné zájmy a hodnoty. Kolik nových setkání a zajímavých debat může vzniknout. Kolik krásných míst, zajímavých lidí, nových poznatků a neopakovatelných dnů může být zachyceno pro ty, kteří se již z různých důvodů nemohou na cesty vydat a stanou se tak alespoň virtuálními účastníky. Uvítám jakoukoliv formu účasti, podpory, nebo pomoci od kohokoliv, komu se tento záměr líbí. Budu vděčný za každou novou informaci, nebo nápad, který napomůže úspěšné realizaci. Pokud je někdo z Vás, nebo z Vašeho okolí stejný idealista, romantik a dobrodruh, jako já a chtěl by se zúčastnit tohoto projektu zásadním způsobem, nebo až do konce, budu rád, když se co nejdříve ozve. PS. Stydím se a velice toužím změnit to, že já osobně komunikuji dobře pouze česky a díky nedostatku času při přípravě a koordinaci projektu mám v současné době málo času, takže prosím kontakt psaný a nejlépe v angličtině a omlouvám se, že některé odpovědi budou možná se zpožděním. Na nápravě pracuji, ale vše je podmíněno možnostmi, které mám k dispozici.
Jan Hanzal — autor projektu
jan.hanzal.cinema@seznam.cz

Dear colleagues and friends,
I would like to enlighten you of my project „The Dark Star Quest“ or „From Bohemia to the End of the Earth“ which after very lengthy preparations I would like to finally begin in 2010. The inspiration for this project comes from ancient quest made by the delegation of the Czech king Jiri of Podebrady. The quest had important political and diplomatic purposes and can be also understood as the attempt to create united European community. The main goals of the expedition, following the steps of a historical quest from years 1465-1467, are to capture things and places linked to this quest; the essence of national and regional cultures and most of the thousands of creations of the human soul and the hand made goods. The essential information about my project can be found in Czech, English, French, German and Spanish at www.vypravanatmavouhvezdu.cz or www.darkstarquest.eu. I speak to you as a lifelong film producer whom wants to finalize his professional carrier by completing an incredible thesis and fulfill the proverbial „good ending, everything good“. There are many people that have thanks to the long years of practice, professional experience and life’s wisdom reached the peek of their creative challenge. They still practice their loved profession with their heart and soul, but the physical abilities of their lives have already passed the highest point. For those who can relate to this feeling and have not found the theme for their professional finale I offer to join this project to their abilities. You can be part for just a day, month or all the way to the end. Contribute your knowledge of your or other countries; relay your thoughts, opinions or personal experience to help this project along. All this will be done in peace and relaxed atmosphere created by people united by the same interests and values. Just think how many new meetings and interesting debates can come out of this. How many breathtaking places, fascinating people and new discoveries can be captured for the ones who for one reason or another cannot travel anymore? We can bring those people the virtual tour of their lifetime. I welcome any form of participation, support or help from anyone who fell in love with this idea. I will be grateful for any and all information or ideas that could help the successful realization of this beautiful project. If you know someone who is the same idealist, romantic and adventurer as me and wants to join me in my project in any way or all the way to the end, please contact me to your earliest convenience. P.S. I am embarrassed to admit that I can only communicate in Czech at this time, but I wish to change that one day. Due to the time running out in preparations for this project I only have very little time for communication. The best way to contact me is in a written form and in English. Ahead of the time I apologize if some replies will not be as timely as I would wish, but I will make all efforts to do my best with the resources available to me.
Jan Hanzal — The Author of the Project
jan.hanzal.cinema@seznam.cz

Kameramani fotografují – výstava

Kameramani fotografují
Myšlenka na „zviditelnění“ kameramanů jako samostatných fotografů dostala konkrétní podobu v roce 2002. To bylo v den slavnostního předávání Ceny kameramanů v kině Lucerna, kdy byla poprvé zahájena výstava prací fotografujících kameramanů.
Od samého začátku jsme našli velkou podporu a porozumění u pana Václava Marhoula, který nám jako manažer a producent „Tvrdohlavých“ umožnil naši prezentaci v prostorách jejich galerie v paláci Lucerna. Výstava měla značný ohlas, a proto jsme se dohodli na uspořádání druhého ročníku tamtéž.
Při přípravě třetího ročníku došlo k problému – majitelka paláce se s galerií Tvrdohlavých nedohodla a Václav Marhoul musel její provozování ukončit. Proto jsme podle hesla — „dobrého pomálu“ – ukončili slibně se rozvíjející tradici a na nic se netěšili. Ovšem podle jiného známého hesla – „v nouzi poznáš přítele“ – se objevila kamarádka kameramana Pravoslava Flaka – Karolina Bayerová a naprosto nezištně nám nabídla svou galerii Bayer&Bayer v Řetězové ulici na Praze 1. A tak tedy proběhl ročník třetí — opět velice úspěšný.
V roce 2006 se podařilo dojednat prezidentovi A.Č.K. panu Josefovi Hanušovi výstavní prostor České spořitelny v atraktivním místě Prahy 1 v Rytířské ul. 29, a ještě před tím byla celá výstava instalována v Novém Městě nad Metují v Galerii Zázvorka u příležitosti konání festivalu filmové a televizní tvorby „Novoměstský hrnec smíchu“.
Na začátku roku 2008 se uskutečnil 5. ročník výstavy v prostorách foyeru Divadla Bez zábradlí v Praze 1.
A konečně letos se koná výstava v atriu Rajské budovy Vysoké školy ekonomické v Praze pod záštitou rektora VŠE prof. Ing. Richarda Hindlse, CSc. Výstava fotografií českých kameramanů potrvá do 13. března 2009.
Vystavující kameramani: Karel Čihák, Vladimír Dousek, Pravoslav Flak, Josef Hanuš, Antonín Holub, Jiří Myslík, Pavel Rydl, Jiří Stivín, Jiří Šámal, Ivan Šlapeta, Richard Špůr, Jan Vaniš, Josef Vaniš a Ivan Vít.
Hostem je profesionální fotograf Herbert Slavík, který vystavuje sportovní fotografie.
P. S. Neodmyslitelnou zásluhu na realizaci výstav minulých i budoucích mají všichni fotografující kameramani, kteří jsou ochotni „nosit kůži na trh“.

Diskuzní fórum AČK

Vážení a drazí kolegové, spustil jsem stálé fórum na adrese www.asociacekameramanu.cz a budu velmi rád, pokud napíšete (do fóra) jakékoliv připomínky, pokud vám připadá něco nepřehledné, nebo nelze něco udělat tak, jak si představujete. Obecně jakákoliv připomínka je vítána. Prosím registrujte se svým celým jménem, jméno a příjmení (např: Martin Preiss). Jméno si můžete později změnit, proto také můžete používat přezdívky. Doufám, že postupem času si zkušení kolegové najdou čas a zabrousí na fórum, aby popřípadě s nějakým problémem pomohli. I vaše zkušenosti jsou jak pro studenty, tak amatéry či nadšence plodné.

V diskuzním fóru jsou zatím dvě sekce. Sekce veřejná „Obecná diskuze“ a poté „Salónek členů AČK“, kam se musíte přihlásit a administrátor (zatím já, ale pokud by chtěl někdo se spolupodílet, tak je vítán). Další sekce se mohou dle libosti vytvořit, pokud má někdo nápad, napište ho do Obecná diskuze – další hlavní fóra.
Pokud se chcete v novém diskutování zorientovat přečtěte si http://www.asociacekameramanu.cz/faq.php
S pozdravem MgA. Martin Preiss, AČK

PROČ ČESKÁ TELEVIZE ZAKÁZALA PROGRESIVNÍ MÓD A FORMÁT HDV?

Zajisté jste v poslední době (během roku 2008) zaznamenali překvapivý fakt, že Česká televize zakázala natáčení v progresivním módu. To se týká hlavně všech dokumentárních filmů natáčených kamerami ve formátu HDV, ale i například hraných snímků natáčených ve formátu HDCAM. Nenašli jsme žádné pracovní materiály vydané ČT, které by toto rozhodnutí vysvětlovaly. Asociace českých kameramanů písemně vyzvala ředitele výroby ČT pana Václava Myslíka, aby svolal technologickou schůzku mezi kameramany AČK a kompetentními pracovníky ČT. Zde chce AČK požádat ČT o vysvětlení, popřípadě vydání písemného materiálu, podle kterého by se mohli kameramani a producenti filmů řídit.
Zde přinášíme vybranou část z dokumentu BBC DQ-DELIVERING QUALITY vydanou v roce 2008, ve kterém jsou vyjmenovány formáty a kvalitativní parametry primárních videozáznamů přijímaných pro výrobu TV pořadů. Formát HDV je zde uveden jako jeden z možných, stejně tak progresivní mód jako standard vhodný pro TV výrobu.

BBC DQ-DELIVERING QUALITY – kapitola 2.

Standard Definition and 35mm Film
2.1. Standard definition
The following formats are considered to be standard definition:
o All standard definition video formats
o HDV from all manufactures
o Cameras with image sensors under 1/2″
o Frame based (intra-frame) recording formats below 100Mbs
o Inter-frame based recording formats below 50Mbs
o Super16 film whether transferred to tape in high definition or not
o 35mm film transferred to or copied from standard definition tape formats
o Non linear editing codecs with bit rates below 160Mbs
o Live contributions links of less than 60Mbs (MPEG2)
o 720 line equipment with the exception of the Panasonic Varicam
AJ-HDC27 range and the Panasonic AJ-HDX900 range*
*Other 720 line equipment may be acceptable but must be discussed prior to use
2.2. 35mm Film for high definition acquisition
The following 35mm film types and stock are acceptable for high
definition acquisition providing the original negative is clean and
transferred directly to a high definition video format;
o 3 perf – any exposure index although an exposure index of 250 or less is preferred.
o 2 perf — only if a stock with an exposure index of 250 or less is used
To avoid causing problems with high definition transmission encoding
film should be well exposed and not forced more than one stop.
35mm film negative can be transferred to any high definition video
format but it is advisable to use formats that have low compression

3. Video Standards
3.1. The BBC will accept high definition programmes acquired using either of the following:
o 1920 x 1080 interlace at 25 frames a second (now called 1080i25) or
o 1920 x 1080 progressive at 25 frames a second (now called 1080p25)
3.2. Cameras that pre-filter to 1440 x 1080 are currently acceptable but this
document does not guarantee this format will always be acceptable for new high definition commissions
3.3. This document cannot be used as a guarantee that any camera using
the 720 line high definition format will always be acceptable for
acquisition of high definition programmes. It should be noted 720 line
cameras not be accepted for new commission after the acceptance of
an equivalent 1080 line camera. Contact the DQ Manager for details.
3.4. All delivered high definition master tapes must be 1080i25 (whether the
programme was acquired using 1080p25 or 1080i25). Rollers, moving
captions and DVE moves must be added in 1080i25 to prevent
unacceptable judder.
3.5. Most High Definition cameras can capture in both Interlace and
Progressive modes. It is not acceptable to add film effect to high
definition images for high definition delivery. Where film motion is a
requirement, progressive capture is the preferred method.
3.6. Technical standards are fully detailed in the following documents;
o EBU Tech 3299-E (Systems 2 & 3) „High Definition (HD) Image
Formats for Television Production
o SMPTE S274-2008 „Television – 1920 x 1080 Image Sample
Structure, Digital Representation and Digital Timing Reference
Sequences for Multiple Picture Rates“ (Revision of SMPTE 274M- 2005)
o ITU-R BT.709-5 „Parameter values for the HDTV standards for
production and international programme exchange

VÝSLEDKY DRUHÉHO TESTU KAMERY RED ONE

DRUHÝ TEST KAMERY RED ONE Dne 16. května 2008 proběhl v pořadí druhý test s kamerou RED ONE. Kamera zapůjčená firmou Michala Gahuta byla osazena originálním RED objektivem a novou verzí firmware, která slibovala zlepšení artefaktů vzniklých drsnou komprimací REDCODEKu. Hlavní částí testu ale bylo zjištění, že čip kamery nesprávně interpretuje realitu tvořenou záznamem obrazu v oblasti viditelného spektra z důvodů stavby čipu. Kamera zaznamenává rovněž informace z infračervené části spektra. To se projevuje značným zešednutím, desaturací a sníženou gamou výsledného obrazu, způsobenou touto infračervenou víceexpozicí.

Pokračovat ve čtení „VÝSLEDKY DRUHÉHO TESTU KAMERY RED ONE“

POPRVÉ PROJEKCE DIGITAL CINEMA NA PRAŽSKÉ FAMU

PRVNÍ HISTORICKÁ PROJEKCE DIGITAL CINEMA NA PRAŽSKÉ FAMU
Ve dnech 16. a 17. září 2008 byla provedena historicky první veřejná projekce formátu DIGITAL CINEMA při příležitosti státních závěrečných bakalářských zkoušek na Akademii múzických umění v Praze. Prvním filmem byl dokumentární film FILM S HENDIKEPEM režiséra Bohdana Bláhovce a kameramana Prokopa Součka a druhým byl hraný snímek DĚTI SLEDUJÍCÍ NOČNÍ VLAKY režiséra Michala Hogenauera a kameramana Adama Strettiho. Oba filmy vznily za podpory firmy ACE, jmenovitě Saši Kadlece, který studenty vedl při natáčení a zapůjčil jim přijímací kameru formátu HDCAM. Obraz byl natočen ve formátu 1920×1080 25p a byl následně po obrazovém ONLINE obrazově dokončován na FinalCutPro. Barevné korekce i export proběhl na půdě katedry kamery za pedagogického vedení doc. MgA Marka Jíchy. Projekce proběhla v kodeku PRORES 720p. Vyjímečná kvalita projekce na plátně školního kinosálu byla zanamenána, dokoce se objevily i názory, že je obraz příliš dokonalý. Studenti na svých filmech ještě postrpodukčně pracují a bude je možno znovu spatřit v tomto DC formátu na podzimním festivalu studentů FAMU FAMUFEST 2008. FAMU se tak řadí právem mezi progresivní filmové školy zabývající se výzkumem a aplikací moderních kinematografických metod DC do praxe. Škoda jen, že tato jejich činnost zůstává bez finanční podpory ze strany státních nebo evropských grantů. Organizace a legislativa jaksi pokulhává za praktickými potřebami technologické digitální revoluce současnosti. Naplánovat grant, žádat o něj, vyplňovat složité formuláře a čekat a čekat a třeba se také nedočkat, na to dnes již nemá nikdo čas. Technologie se prosazuje sama, tentokráte tedy i bez vývojových grantů.

Pokračovat ve čtení „POPRVÉ PROJEKCE DIGITAL CINEMA NA PRAŽSKÉ FAMU“

VÝSLEDKY PRVNÍCH TESTŮ KAMERY RED ONE V PRAZE

První testy kamery RED One a jejich výsledky

Do Prahy už dorazili první kamery RED ONE. Digitální šílenci a ortodoxní nepřátelé filmu se na ně ihned vrhli, a začali je testovat. Taktéž i my. Jsme s Tomášem Vorlem a Patrikem Velkem známí jako propagátoři digitálního způsobu natáčení a distribuce celovečerních filmů u nás.

Náš první test kamery RED ale nedopadl nejlépe, a tak mi dovolte tuto analýzu.

Na přechod od 2K do 4K se všichni těší, protože ve formátu DIGITALCINEMA je to stejný krok jako přejít u klasického filmu od 16mm k 35mm formátu. Už minulý rok se nám poštěstilo natočit krátký 4K test s kamerou-prototypem DALSA ORIGIN 4K v rámci seminářů CINEGRID, které probíhaly po celém světě, a také na půdě University Karlovy v Praze. Byli jsme u natáčení a dostali jsme pár záběrů ve formě 4K DPX pro naše testování a společně se studenty pražské FAMU během celoškolní modulové výuky, jsme tyto záběry zpracovali. Výsledky jsme promítli na Barrandově v CINEPOSTU projektorem 4K. Tento test proběhl ve dvou krocích. Prvním bylo okolorování 4K DALSA záběrů na Baselight v Cinepostu v 16bit úrovni (Felix Nevřela). Druhým krokem bylo okolorování stejných záběrů na FinalCutu na FAMU v 10bit úrovni (Marek Jícha). Projekce prokázala veřejně akceschopnost FinalCutu pro zpracování formátu 4K, protože v porovnání výsledků s podstatně silnějším korektorem Baselight, bylo lze výsledky FinalCutu označit za vynikající. Bylo těžké rozeznat kvalitativní rozdíl subjektivním hodnocením na plátně. Výsledek byl rovně velmi příznivý pro kameru DALSA. Měli jsme pocit, že 4K formát má cenu, protože jsme viděli efektní ostrý a plnobarevný obraz, který ubezpečoval pozorovatele, že se vyplatí investovat prostředky do přechodu na 4K.

Plni očekávání jsme ihned zapůjčili první pražský RED ONE na otestování od firmy IO Post a natočili stejný záběr jako s DALSOU, tedy pohled na Prahu od Hanavského pavilónku.
POHLED OD HANAVSKÉHO PAVILÓNKU NATOČENÝ KAMEROU DALSA ORIGIN (podzim 2007)

Testovací záběry kamerou DALSA ORIGIN a RED ONE jsou bohužel natočeny v úplně jiném světle a úplně jiné roční době. Dokonce úplně jiný rok, 2007 a 2008. Nemůžeme je tedy přímo srovnávat, ale přesto zde můžeme okamžitě najít viditelné rozdíly. DALSA je nekompresní 4K kamera a RED používá komprimaci formou RED kodeku. Zde je pes zakopán. Obraz, který kamera RED zaznamená, či zakomprimuje má viditelně horší kvalitu v porovnání s kamerou DALSA.. Relevantní test tedy lze provést pouze porovnáním detailů z natočených záběrů. Vybral jsem detail z Karlova mostu vytažený z celkového záběru (viz obrázek výše) natočeného oběma kamerami stejně. Lze porovnat jak ostrost, tak komprimaci obrazu.
MASKOVÁNÍ Z MATERIÁLU NATOČENÉHO KAMEROU RED ONE


IDENTICKÝ TEST PROVEDENÝ S MATERIÁLEM Z KAMERY DALSA ORIGIN 4K


Analýzou detailů z Karlova mostu a jejich převodu přes masku uvidíme struktury tvorby obrazu u obou kamer. U kamery RED si okamžite vzpomemene na obdobný tvar komprimačních artefaktů u systémů HDV. Kamera DALSA je královsky čistá…
Adekvátně tomu je u kamery RED ONE chudší úroveň primární barevnosti.
Obě kamery DALSA i RED jsou stále ve vývoji. Lze očekávat, že se budou zlepšovat. DALSA není příznivá pro lowbudgetové užití speciálně pro natáčení českých filmů. Cena za pronájem je astronomická. Red je levný a dostupný, ale také ještě ve vývoji. Hlavně očekáváme podstatné zkvalitnění RED kodeku, který by kameru posunul blíže k 4K, to je k výsledkům, kterých dosahuje nekomprimovaná DALSA. Zatím tedy RED vypadá jako kamera vhodná pro matáčení a zpracování ve 4K, ale finální export dat či výpal do filmu ve 2K. Kamera RED ONE se hodí hlavně pro využití při tvorbě reklam, kde výsledný obraz končí na obrazovkách v PAL nebo FULL HDTV. Na závěr dovolte srovnávací tabulku možností digitálních kamer pracujících ve vysokém rozličení kategorie 4K:

Uvidíme v našich kinech… Jistě se teď objeví několik 4K filmů natáčených REDem, a my zjistíme, že rozdílů od 2K moc nevidíme, jak tvrdí experti z UPP, kteří prozatím u kamery RED ONE mají nejspíše pravdu.

Marek Jícha