Dne 25.září 2009 byl zahájen nový filmový festival KAMERA OKO.
Město Ostrava má ambici stát se Městem kultury 2015 v rámci Evrospké Unie a žádat tak o nemalé dotace. Vstoupilo do soutěže o tento hrdý titul s ostatními evropskými městy. Součástí takovéto soutěže je samozřemě prokázat se množstvím festiavlů a jiných kulturních aktivit. Asociace českých kameramanů byla organizátory festivalu požádána o profesní zaštítění tohoto festivalu.
Proběhlo jednání prezidia Asociace s ředitelem festivalu Jakubem Felcmanem, avšak toto jednání proběhlo opravdu velmi těsně před uvedením festivalu, tedy v nepřijatelně krátké době. Asociace tak nemohla svoji záštitu festivalu dát, protože neměla možnost do struktury příprav festivalu nijak zasáhnout. Nedošlo tedy ke kontrole kvality ostravských kin a projekčních sálů, což byla zásadní podmínka Asociace českých kamramanů. Dalším problémem bylo, že nedaleko od Ostravy probíhá současně jiný mezinárodní kameramanský festival CAMERAIMAGE (www.camerimage.pl), který je zaštiťován IMAGO, Federací evropských kameramanských asociací, jejímž členem je i AČK. Jde tedy o konflikt termínů a funkce stejného druhu festivalu. AČK bude muset vysvětlit IMAGO, proč se takovýto konfliktní festival v České republice pořádá. CAMERAIMAGE patří k jednomu z nejprestižnějších kameramanských festivalů s dlouhodobou tradicí. AČK se tedy s pořadateli dohodlo na spolupráci v přípravách až dalšího ročníku KAMERA OKO – 2010 a deklarovala svoje požadavky na kvalitu kinoprojekcí i spolupráci na programu festivalu.
Na zahajovacím představení v kine VESMÍR, byl účasten kameraman Marek Jícha, který zde v předpremiéře představil nový český film režiséra Tomáše Vorla Ulovit miliardáře, první český 4K film. Jíchův dojem z kvality projekcí, které v Ostravě měl možnost navštívit, byl otřesný. Plátno v kině VESMÍR (bývalé kino 70mm) je špinavé a několikanásobně viditelně sešité, zcela neodpovídající současným alespoň průměrným projekčním standardům. V projekci MINIKINO byly filmy promítány na plátno doslova čtvercového formátu.
To tedy znamená, že aby mohla Asociace českých kameramanů zaštítit takovýto mezinárodní kameramanský festival, musí se toho v Ostravě změnit opravdu mnoho. Držíme tedy Ostravě palce a věříme, že nalezne prostředky na kompletní rekonstrukci všech kinosálů, tak aby odpovídaly alespoň standardní projekční normě. Kino VESMÍR by ale potřebovalo osadit nejenom novými projektory 35mm, novým plátněm, zvukovou Dolby aparaturou, celkovou rekonstrukcí interiéru, ale také novým digitálním projektorem normy Digital Cinema 4K. Do té doby není možné pozvat do Ostravy žádné zahraniční kameramany, Byla by to zkrátka mezinárodní ostuda. Doufejme že to Ostrava dokáže, nápad mít kameramanský festival také v Čechách je skvělý.