NAB 2009 – Las Vegas, USA

Zajímavosti, novinky

Jiří Myslík, A.Č.K. – 9. června 2009
National Association of Broadcasters (NAB) je americká organizace s celosvětovou působností, která každoročně pořádá v Las Vegas přehlídku nových technologií pro všechny druhy produkčních, postprodukčních a vysílacích aktivit. Na této prestižní výstavě je možné vystopovat trendy pro následující období, se kterými přicházejí výrobci do Evropy o půl roku později na rozsahem menší veletrh IBC v Amsterdamu.

Letošní ročník byl poznamenán celosvětovou ekonomickou krizí, která se odrazila v menším počtu vystavovatelů. Přesto se objevila celá řada významných novinek a trendů.

Nelze přehlédnout řadu výrobců, kteří nabízeli technologie pro 3D kinematografii — snímací kamerovou techniku, postprodukční HW i SW a předváděcí techniku pro 3D projekce. Většinou se jednalo o systémy založené na principu polarizace světla, ale viděli jsme i několik systému založených na starém principu barevného rozdělení obrazu pro pravé a levé oko (anaglyf). Snímací kamerové systémy můžeme rozdělit do dvou skupin:

a/ s možností nastavení vzdálenosti optických os mezi objektivy (interaxial distance) a konvergence

b/ s pevnou vzdáleností optických os objektivů, nastavených rovnoběžně (jednoduché, levné systémy).

Pro profesionální práci přichází v úvahu první skupina, u které lze tvůrčím způsobem manipulovat s virtuální vzdáleností objektů při projekci i s tvarovou deformací.


Zařízení P+S Technik pro 3D snímání
Společnost Sony představila malou kameru z rodiny XDCAM — SONY PMW-EX3 se třemi čipy CMOS 1/2“ a záznamem v HD rozlišení na paměťové karty ve formátu SxS PRO, který využívá MPEG-2 Long GOP kodek. Zajímavá je možnost výměny transfokátorů a také použití objektivů pro kamery s čipy 2/3″ (s adaptérem).

Kameru lze „obléknout“ pro studiové použití dokoupením kamerové jednotky a CCU NIPROS/1, která udělá i z malé EX3 studiovou kameru připojenou po optickém kabelu včetně intercomu, tally a zpětného monitoringu.

Zajímavou novinkou jsou anamorfotické objektivy Vantage Hawk V-Lite s činitelem anamorfózy 1/1,3 x.

SONY představila nový camcorder PDW-F800 (náhrada za PDW-700), který používá záznam v MPEG HD422 (CBR: 50 Mb/s) a umí quick and slow motion.

SONY i PANASONIC předvedly nové profesionální monitory:

Sony BVM – L231 (náhrada L230) je špičkový model monitoru z řady TRIMASTER. Má hardwarové vylepšení „black frame insertion“, čímž se zvyšuje dynamický kontrast obrazu.

Panasonic představil nový produkční LCD HD monitor BT- LH2550 s plným rozlišením 1920 x 1200 pixelů s technologií In-Plane Switching (IPS). Monitor nabízí šest možností nastavení barevného prostoru – SMPTE, EBU, ITU-R BT.709, Adobe 2.2, Adobe 1.8 a D-Cinema.

Společnost AJA představila zajímavou revoluční novinku: „KiPro“, HDD/flash rekordér, využívající kodek Apple ProRes422. Je osazen vstupy a výstupy SD/HD-SDI, HDMI, SD/HD komponent nebo složky RGB.

Belgická společnost I-Movix předváděla vysokofrekvenční kameru SprintCam V3 HD, která umí snímat v HD rozlišení až 1.000 obr./s a v SD rozlišení až 10.000 obr./s. Sestřih ukázek natočených na kamery I-Movix je dostupný zde http://vimeo.com/4167288

Na stánku společnosti ARRI bylo k vidění zajímavé svítidlo PAX LED Lighting, které využívá k vytvoření různého spektrálního složení světla barevné LED (light emited diode).

Na panelu o rozměrech 166 x 80 mm je rozmístěno osm soustav LED po 12ti barevných diodách. Mícháním jejich světla lze měnit náhradní teplotu chromatičnosti v rozpětí od 2.000K do 20.000K. Kromě toho je v paměti ovládací jednotky uloženo přes 300 osvětlovacích filtrů od známých společností (ROSCO, LEE) a umožňuje simulovat světlo spektrálního složení, jako bychom použili před zdrojem nějaký konkrétní filtr. Předem si můžeme zvolit, zda výchozím světlem je Tungsten Light 3200K nebo Day Light 5600K. Napájení zdroje je volitelné mezi akumulátorem a sítí. Dálkové ovládání je bezdrátové. Geometrickou charakteristiku světla lze upravovat pomocí optických předsádek od difuzního až po směrové s kruhovou světelnou stopou.

Nechyběla ani prezentace systému Ultra Hi-Vision, který vyvíjí japonská společnost NHK (Japan Broadcasting Corporation). Obraz má rozlišení téměř 8K (7680 × 4320 obraz. bodů), zvuk využívá 22+2 kanálů.

Srovnání rozlišení různých systémů
Obraz při snímání i projekci využívá čtyř kanálů — 2 pro zelenou složku (2 čipy s rozlišením 4K) a po jednom v rozlišení 4K pro červenou a modrou složku.

Kamera Ultra Hi-Vision

Prezentace dvěma projektory (jeden promítá pouze G složku dvěma čipy, druhý R+B složky)
V době konání NAB byl uskutečněn přímý přenos tímto systémem z Las Vegas Blvd. na výstaviště.

Novinek a zajímavostí bylo na výstavě mnoho, toto je pouze krátký výběr. Příště se snad opět přinutím napsat něco dalšího.

PREZENTACE SYSTÉMU 3cP Yuri Neyman, ASC

Asociace českých kameramanů a FAMU si Vás dovoluje pozvat na společnou prezentaci nového systému 3cP firmy Gammadensity, který byl vyvinut v Hollywoodu kameramanem ruského původu Yurim Neymanem, ASC. Jde o software kolorovacího systému pro kameramany, pro natáčení a postprodukci, který se rychle rozšířil v USA a teď si razí cestu Evropou. Yuri přiveze sestavu do Prahy, na své cestě z Paříže do Lodže. Uvidíte tedy co se děje v digitální kinematografii v Hollywoodu. Účast pro členy i nečleny AČK na prezentaci zdarma. Prezentaci překládá do češtiny simultáně Martin Preiss, AČK.
Viz: http://3cP.gammadensity.com/home.html

Prezentace se koná dne 3.2.2010 od 10.00 na FAMU v Lažanském paláci, Smetanovo nábřeží 2, Praha 1, 1.patro.
Garantem akce je Marek Jícha, AČK

Výstava Katedry kamery FAMU od 2.2. do 12.3.2010

Filmová a televizní fakulta AMU – FAMU si Vás dovoluje pozvat na výstavu

KATEDRA KAMERY JAKO SOUČÁST ČESKÉ KAMERAMANSKÉ ŠKOLY

Budou zde prezentována oborová kameramanská studentská cvičení FAMU, která svojí dlouholetou tradicí dosahují až do padesátých let minulého století. Uvidíte, že i dnes plní svoji funkci ve výuce mladých kameramanů dokonale. Tento starý výukový systém současní pedagogové udržují v moderní formě, a tak se FAMU může jako dřív, tak také dnes, pyšnit jedním z nejlepších výukových kameramanských systémů na světě. Jde o využití tradičních znalostí a profesních hodnot České kameramanské školy. Katedra kamery se v tomto ohledu řídí pravidlem dynamického konzervativizmu. Umění, pokrok a věrnost, jsou krédem v jejím výukovém systému.

Pokračovat ve čtení „Výstava Katedry kamery FAMU od 2.2. do 12.3.2010“

Druhé digitální české kino, které má 4K projektor

Dne 2.12.2009 bylo otevřeno druhé DIGITÁLNÍ KINO 4K, tentokráte v Praze.
Tímto kinem se stal SVĚTOZOR.
Světozor má 4K projektor SONY, stejný jako v Hradci Králové.
Byl presentován film PROTEKTOR, který sice není 4K film (jde o 2K konverzi do 4K), ale má DCDM master vyrobený firmou UPP standardně ve formátu 4K. Film byl slavnostně a bezchybně odpresentován a Praha tedy konečně začala také uspokojovat své diváky novým digitálním formátem standardu DCI. Jenom ještě čeká Světozor na projekci skutečného 4K filmu, aby mohl divák vychutnat v plné intenzitě sílu 4K formátu .

KAMERAMANSKÝ FESTIVAL KAMERA OKO V OSTRAVĚ

Dne 25.září 2009 byl zahájen nový filmový festival KAMERA OKO.

Město Ostrava má ambici stát se Městem kultury 2015 v rámci Evrospké Unie a žádat tak o nemalé dotace. Vstoupilo do soutěže o tento hrdý titul s ostatními evropskými městy. Součástí takovéto soutěže je samozřemě prokázat se množstvím festiavlů a jiných kulturních aktivit. Asociace českých kameramanů byla organizátory festivalu požádána o profesní zaštítění tohoto festivalu.
Proběhlo jednání prezidia Asociace s ředitelem festivalu Jakubem Felcmanem, avšak toto jednání proběhlo opravdu velmi těsně před uvedením festivalu, tedy v nepřijatelně krátké době. Asociace tak nemohla svoji záštitu festivalu dát, protože neměla možnost do struktury příprav festivalu nijak zasáhnout. Nedošlo tedy ke kontrole kvality ostravských kin a projekčních sálů, což byla zásadní podmínka Asociace českých kamramanů. Dalším problémem bylo, že nedaleko od Ostravy probíhá současně jiný mezinárodní kameramanský festival CAMERAIMAGE (www.camerimage.pl), který je zaštiťován IMAGO, Federací evropských kameramanských asociací, jejímž členem je i AČK. Jde tedy o konflikt termínů a funkce stejného druhu festivalu. AČK bude muset vysvětlit IMAGO, proč se takovýto konfliktní festival v České republice pořádá. CAMERAIMAGE patří k jednomu z nejprestižnějších kameramanských festivalů s dlouhodobou tradicí. AČK se tedy s pořadateli dohodlo na spolupráci v přípravách až dalšího ročníku KAMERA OKO – 2010 a deklarovala svoje požadavky na kvalitu kinoprojekcí i spolupráci na programu festivalu.

Na zahajovacím představení v kine VESMÍR, byl účasten kameraman Marek Jícha, který zde v předpremiéře představil nový český film režiséra Tomáše Vorla Ulovit miliardáře, první český 4K film. Jíchův dojem z kvality projekcí, které v Ostravě měl možnost navštívit, byl otřesný. Plátno v kině VESMÍR (bývalé kino 70mm) je špinavé a několikanásobně viditelně sešité, zcela neodpovídající současným alespoň průměrným projekčním standardům. V projekci MINIKINO byly filmy promítány na plátno doslova čtvercového formátu.

To tedy znamená, že aby mohla Asociace českých kameramanů zaštítit takovýto mezinárodní kameramanský festival, musí se toho v Ostravě změnit opravdu mnoho. Držíme tedy Ostravě palce a věříme, že nalezne prostředky na kompletní rekonstrukci všech kinosálů, tak aby odpovídaly alespoň standardní projekční normě. Kino VESMÍR by ale potřebovalo osadit nejenom novými projektory 35mm, novým plátněm, zvukovou Dolby aparaturou, celkovou rekonstrukcí interiéru, ale také novým digitálním projektorem normy Digital Cinema 4K. Do té doby není možné pozvat do Ostravy žádné zahraniční kameramany, Byla by to zkrátka mezinárodní ostuda. Doufejme že to Ostrava dokáže, nápad mít kameramanský festival také v Čechách je skvělý.

PRVNÍ DIDITÁLNÍ ČESKÝ 4K FILM – ULOVIT MILIARDÁŘE

PRVNÍ ČESKÝ DIGITÁLNÍ 4K FILM – POPRVÉ JAKO KDYSI JAN KŘÍŽENECKÝ PROMÍTL 35mm FILM NA PRAŽSKÉM VÝSTAVIŠTI – TENTOKRÁTE V HRADCI KRÁLOVÉ PROMÍTLI PÁNOVÉ Z VORELFILMU POPRVÉ PRVNÍ DIGITÁLNÍ ČESKÝ FILM 4K
Tak je to tady, už se to podařilo i nám v Čechách!!! DCDM 4K = 35mm, ale digitálně!!!
ULOVIT MILIARDÁŘE – nový český film režiséra Tomáše VORLA

Dne 1.října 2009 došlo v kině CENTRAL v Hradci Králové v 19.15 k první kinoprojekci digitálního snímku promítaného ze zaklíčovaného masteru DCDM 4K. Film Ulovit milardáře byl natočen kamerou RED ONE, data byla zpracována ve 4K rozlišení na softwaru FinalCutPro, a po té byl vypálen do 35mm kopií. Poprvé ale byl vyroben také DCDM 4K digitální master. To se uskutečnilo ve společnosti UPP pod vedením pana Ivo Maráka. Protože do té doby neexistovalo kino s digitálním projektorem 4K rozlišení, nebylo možno DCDM mastery promítat digitálně. Před Ulovit miliardáře již vznikl DCDM 4K master filmu Tobruk, nebyl však distribučně promítán a rovněž tento film nebyl natočen digitálně, ale na filmovou surovinu 35mm. Tobruk tedy není 1. digitální 4K film. Digitální film Ulovit miliardáře je produkt tvůrčího týmu kolem režiséra Tomáše Vorla, který patří k hlavním propagátorům digitálního filmu v Čechách. Před filmem Ulovit miliardáře natočil digitálně celovečerní filmy Z města cesta (DV), Skřítek (2K), Gympl (2K). Film Ulovit miliardáře natočil kameraman Marek Jícha, který film digitálně pospprodukoval na FinalCutuPro společně s Patrikem Velkem (Achtung 4K), který provedl pro film trikové práce. Na celé věci má také velikou zásluhu pan Leoš Kučera, ředitel kina Central v Hradci Králové. Ten se zasloužil o fakt, že byl konečně v Čechách nainstalován digitální projektor s rozlišením 4K. To že se tak nestalo v Praze je velikou ostudou pro Prahu, která zdá se zaspala vývoj. Ani multikina se nehrnou do instalací 4K projektorů. Digitalizace kin probíhá v současnoti pouze ve formátu 2K a to hlavně z důvodu kompatibility 2K projektorů s módním atrakčním systémem 3D. První 4K projektor byl tedy uveden v klasickém artovém kině, bývalém kině pro 70mm filmy, kině CENTRAL v Hradci Králové. Kino si při této příležitosti připomnělo 80. výročí svého trvání.


Z leva: Ing.Jejkal z firmy SONY u 4K projektoru CINEALTA spolu s kameramanem Markem Jíchou


Zleva: Patrik Velek (trik+post), Leoš Kučera (kino), Tomáš Vorel (producent a režisér), Marek Jícha (kameraman)