První testy kamery RED One a jejich výsledky
Do Prahy už dorazili první kamery RED ONE. Digitální šílenci a ortodoxní nepřátelé filmu se na ně ihned vrhli, a začali je testovat. Taktéž i my. Jsme s Tomášem Vorlem a Patrikem Velkem známí jako propagátoři digitálního způsobu natáčení a distribuce celovečerních filmů u nás.
Náš první test kamery RED ale nedopadl nejlépe, a tak mi dovolte tuto analýzu.
Na přechod od 2K do 4K se všichni těší, protože ve formátu DIGITALCINEMA je to stejný krok jako přejít u klasického filmu od 16mm k 35mm formátu. Už minulý rok se nám poštěstilo natočit krátký 4K test s kamerou-prototypem DALSA ORIGIN 4K v rámci seminářů CINEGRID, které probíhaly po celém světě, a také na půdě University Karlovy v Praze. Byli jsme u natáčení a dostali jsme pár záběrů ve formě 4K DPX pro naše testování a společně se studenty pražské FAMU během celoškolní modulové výuky, jsme tyto záběry zpracovali. Výsledky jsme promítli na Barrandově v CINEPOSTU projektorem 4K. Tento test proběhl ve dvou krocích. Prvním bylo okolorování 4K DALSA záběrů na Baselight v Cinepostu v 16bit úrovni (Felix Nevřela). Druhým krokem bylo okolorování stejných záběrů na FinalCutu na FAMU v 10bit úrovni (Marek Jícha). Projekce prokázala veřejně akceschopnost FinalCutu pro zpracování formátu 4K, protože v porovnání výsledků s podstatně silnějším korektorem Baselight, bylo lze výsledky FinalCutu označit za vynikající. Bylo těžké rozeznat kvalitativní rozdíl subjektivním hodnocením na plátně. Výsledek byl rovně velmi příznivý pro kameru DALSA. Měli jsme pocit, že 4K formát má cenu, protože jsme viděli efektní ostrý a plnobarevný obraz, který ubezpečoval pozorovatele, že se vyplatí investovat prostředky do přechodu na 4K.
Plni očekávání jsme ihned zapůjčili první pražský RED ONE na otestování od firmy IO Post a natočili stejný záběr jako s DALSOU, tedy pohled na Prahu od Hanavského pavilónku.
POHLED OD HANAVSKÉHO PAVILÓNKU NATOČENÝ KAMEROU DALSA ORIGIN (podzim 2007)
Testovací záběry kamerou DALSA ORIGIN a RED ONE jsou bohužel natočeny v úplně jiném světle a úplně jiné roční době. Dokonce úplně jiný rok, 2007 a 2008. Nemůžeme je tedy přímo srovnávat, ale přesto zde můžeme okamžitě najít viditelné rozdíly. DALSA je nekompresní 4K kamera a RED používá komprimaci formou RED kodeku. Zde je pes zakopán. Obraz, který kamera RED zaznamená, či zakomprimuje má viditelně horší kvalitu v porovnání s kamerou DALSA.. Relevantní test tedy lze provést pouze porovnáním detailů z natočených záběrů. Vybral jsem detail z Karlova mostu vytažený z celkového záběru (viz obrázek výše) natočeného oběma kamerami stejně. Lze porovnat jak ostrost, tak komprimaci obrazu.
MASKOVÁNÍ Z MATERIÁLU NATOČENÉHO KAMEROU RED ONE
IDENTICKÝ TEST PROVEDENÝ S MATERIÁLEM Z KAMERY DALSA ORIGIN 4K
Analýzou detailů z Karlova mostu a jejich převodu přes masku uvidíme struktury tvorby obrazu u obou kamer. U kamery RED si okamžite vzpomemene na obdobný tvar komprimačních artefaktů u systémů HDV. Kamera DALSA je královsky čistá…
Adekvátně tomu je u kamery RED ONE chudší úroveň primární barevnosti.
Obě kamery DALSA i RED jsou stále ve vývoji. Lze očekávat, že se budou zlepšovat. DALSA není příznivá pro lowbudgetové užití speciálně pro natáčení českých filmů. Cena za pronájem je astronomická. Red je levný a dostupný, ale také ještě ve vývoji. Hlavně očekáváme podstatné zkvalitnění RED kodeku, který by kameru posunul blíže k 4K, to je k výsledkům, kterých dosahuje nekomprimovaná DALSA. Zatím tedy RED vypadá jako kamera vhodná pro matáčení a zpracování ve 4K, ale finální export dat či výpal do filmu ve 2K. Kamera RED ONE se hodí hlavně pro využití při tvorbě reklam, kde výsledný obraz končí na obrazovkách v PAL nebo FULL HDTV. Na závěr dovolte srovnávací tabulku možností digitálních kamer pracujících ve vysokém rozličení kategorie 4K:
Uvidíme v našich kinech… Jistě se teď objeví několik 4K filmů natáčených REDem, a my zjistíme, že rozdílů od 2K moc nevidíme, jak tvrdí experti z UPP, kteří prozatím u kamery RED ONE mají nejspíše pravdu.
Marek Jícha