SVĚTOVÁ PREMIÉRA SMÍMKU ÉTIENNA-JULESE MAREYE

PLACE DE LA CONCORDE – DIGITÁLNĚ RESTAUROVÁNO METODOU DRA

V italské Bologni v rámci zahájení Mezinárodního filmového restaurátorského festivalu Il Cinema Ritrovato byl dne 24. června 2017 uveden ve světové premiéře snímek PLACE DE LA CONCORDE pořízený chronofotografickou kamerou Étienna-Julese Mareye někdy mezi rokem 1888-1897. Jde o chronofotografický záznam náměstí Place de la Concorde v Paříži zaznamenaný Mareyovým kameramanem a chronofotografem Luciene Bullem na celuloidový svitek negativu šíře 88 milimetrů o délce 19,5 metru (545 filmových okének).

Svitek originálního negativu je součástí sbírek Národního technického muzea v Praze, který přivezl do Prahy před 90ti lety kameraman Jindřich Brichta. NTM se rozhodlo tento unikátní snad ještě předlumiérovský záznam Paříže ve své produkci digitalizovat a zpřístupnit veřejnosti. NTM tak umožnilo řešitelům projektu NAKI Akademie múzických umění v Praze pod vedením prof. Marka Jíchy ověřit funkčnost digitálního restaurování národního filmového fondu prostřednictvím Certifikované metodiky digitálního restaurování filmů, jejímž výsledkem je digitálně restaurovaný autorizát (DRA). Digitalizace a prezentace filmu PLACE DE LA CONCORDE, je unikátní počin, Národního technického muzea v Praze, které poskytlo svoje archiválie a prostor pro historicko-technologický průzkum, Národního památkového ústavu v Praze, který provedl unikátní naskenování na skeneru Cruse ve vysokém rozlišení a Akademie múzických umění v Praze, která provedla digitální restaurování a ověřila fukčnost své digitální laboratoře CPA.

Ředitel renomované Boloňské restaurátorské laboratoře L’IMMAGINE RITROVATA pan Davide Pozzi po projekci napsal českým kolegům tento email: …“This is just to tell you that yesterday I was in the Piazza Maggiore, the main square in Bologna where the night screenings take place, and I was glad to see your work screened. I am very happy that Gian Luca has decided to screen it and I hope you are happy too. Congratulations, it was not only very interesting from a historical point of view but also very beautiful!”…

V naprosto dokonale seřízené monumentální digitální projekci na boloňském náměstí Piazza Maggiore mohli diváci festivalu uvedeni ředitelem festivalu panem Gian Luca Farinellim poprvé po 120 letech zhlédnout Mareúv historický chronofotografický záběr. Snímek byl zdigitalizován jako DRA, tedy v kvalitě odpovídající původnímu zdroji celuloidového pásu šíře 88mm bez perforačních otvorů. Digitalizace proběhla v rozlišení 13K, tedy 13.000 obrazových pixelů horizontálního řádkování. Jde v přepočtu o rozlišení 3800dpi. Étienne-Jules Marey sám svoje chronofotografické záběry nepromítal, používal je pouze ke studiu pohybových fází, kterými se jako významný výzkumník před rokem 1900 zabýval. Z celého negativu si vybíral jen části, například když projíždí kolem kamery koňské spřežení, které si kopíroval a tiskl. Mareye zajímaly pouze pohyby koňských kopyt.

Nám ale z této akce zbyl unikátní 45 sekund dlouhý záběr náměstí Concorde s neuvěřitelně bohatým záznamem pohybu mnohých pařížských chodců. Vidíme strážníka, řemeslníka, pospíchající dámu, dva pány promlouvající k pejskovi, pána s buřinkou pozorujícího tento polední shon a nebo sluhu nesoucího na hlavě podnos s nějakým ovocem. Množství projíždějících kočárů hovoří o tom, že Place de la Concorde byl tradičně nejrušnějším náměstím Paříže. Celá scéna jakoby se odehrávala dnes, ale ve skutečnosti jde o záznam pařížského života před dvanácti desetiletími.

Výzkumný projekt NAKI Akademie múzických umění tedy slaví celosvětový úspěch. Na digializaci podle metodiky digitálně restaurovaného autorizátu (DRA) spolupracoval digitální restaurátor Marek Jícha (AMU) se svojí odbornou expertní skupinou ve složení: Ladislav Bezděk (NPÚ), Daniel Souček (AMU), Vidu Gunaratna (AMU), Ivan Vít (A.Č.K.), Jaromír Šofr (AMU), Hynek Stříteský (NTM), Zdeněk Stuchlík (AMU). Výzkumný tým NAKI AMU v rámci ověřování metodiky DRA již předvedl kvalitní výsledky na filmech Kamenný most, Cesta z města režiséra Tomáše Vorla, a v rámci zkušebního digitalizačního programu České televize rovněž filmy Radúz a Mahulena Petra Weigla a v současnosti dokončuje restaurování filmu Žiletky Zdeňka Tyce. Státní fond kinematografie s současnosti digitalizuje dva filmy Obchod na korze a Černý Petr za účasti expertních kameramanských skupin. Italské město Bologna, ve kterém vznikla první evropská univerzita, se stala místem prvního spatření tohoto unikátního záběru. Nikdo jej nikdy před tím neviděl a zřejmě v plné délce ani sám Marey. Dne 28.6. 2017 proběhla v rámci festivalu druhá projekce Mereyova předlumiérovského filmu doplněná o odbornou prezentaci projektu DRA za účasti odborníků z Akademie múzických umění v Praze, Národního technického muzea v Praze a Národního památkového ústavu v Praze.

Večerní projekce na festivalu IL CINEMA RITROVATO na náměstí Piazza Maggiore v italské Bologni
Ředitel IL Cinema Ritrovato pan Gian Luca Farinelli zahajuje festival Mareyovým chronofotografickým snímkem Place de la Concorde a filmy Jeana Vigo Á propos Nice a L’Atalante
Marek Jícha (AMU) a Ladislav Bezděk (NPÚ) před zahájením projekce
Zahajovací projekce 31. ročníku festivalu Il Cinema Ritrovato, Mareyúv film doprovázený klavíristou
Titulek dokladující producenta Národní technické muzeum v Praze, použitou restaurátorskou metodu DRA a jména expertní restaurátorské skupiny
Bologna – Piazza Maggiore a světová premiéra jednoho z prvních kinematografických záznamů Paříže pořízeného Étiennem-Julesem Mareyem před 120 lety.

Tisková zpráva NPÚ

Tisková zpráva AMU

Tisková zpráva NTM