VÝZVA MISTRŮ ZVUKU K NEUTEŠENÉ SITUACI DIGITÁLNÍHO RESTAUROVÁNÍ

KAMERAMANI UŽ JEN NADÁVAJÍ, MISTŘI ZVUKU VOLÍ UMÍRNĚNĚJŠÍ PROTEST SVOJÍ VÝZVOU ZE DNE 20.10.2017
Výzva mistrů zvuku pracujících v českém filmu se rovněž obrací směrem k zodpovědným orgánům tedy na Ministerstvo kultury ČR, aby zasáhlo ve sporu o restaurování filmových kopií proti poškozování dobrého jména české kinematografie. Ministerstvo na místo, aby využilo výzkumu NAKI Akademie múzických umění v Praze, který předložil kvalitní certifikovanou metodiku autorizované digitalizace DRA, raději dále neřeší velké množství nepodarků a neodborně zpracované digitalizace NFA financované z prostředků norských fondů. Tyto výsledky jsou dlohodobě a opakovaně kritizovány odbornou veřejností, dědici autorských práv i samotnými autory filmových děl, avšak zcela marně.

TISKOVÁ ZPRÁVA STÁTNÍHO FONDU KINEMATOGRAFIE PROTI KNIZE ŽIVÝ FILM

Asociace čekých kameramanů, aby dále nerozdmýchávala spor o digitalizaci českých filmů, což prostřednictvím prezidenta Asociace slíbila ministru kultury Danielu Hermanovi, zdrží se komentáře Tiskové zprávy Státního fondu kinematografie. Uveřejňuje na svých stránkách, pouze pro potřeby informovanosti členů Asociace dostupné dokumenty TZ SFK a následných reakcí ostatních filmových institucí. Více najtede na www.ceskam.cz/obsah/dra/.

Pokračovat ve čtení „TISKOVÁ ZPRÁVA STÁTNÍHO FONDU KINEMATOGRAFIE PROTI KNIZE ŽIVÝ FILM“

CERTIFIKÁT METODY DRA A PROHLÁŠENÍ IMAGO A ACE

Výzkumný tým NAKI Akademie múzických umění v Praze na svých stránkách www.research-dra.com uveřejnil certifikační dokument o zásadním výstupu jejich projektu, Metodika digitálního restaurování filmů, jejímž výsledkem je digitálně restaurovaný autorizát (DRA). Jde o dlouho očekávaný certifikát, abychom mohli oficiálně digitálně restaurovat staré filmy pod dohledem odborného restaurátora a expertní skupiny složené z odborníků filmového obrazu či zvuku a nebo žijících autorů natočených filmů. Jde o historický průlom a završení nadějí všech filmových autorů, režisérů, kameramanů, mistrů zvuku a ostatních filmových profesí, aby se mohlo zastavit nekvalitní digitalizování, které poškozuje význačná česká filmová díla národního filmového fondu.

Pokračovat ve čtení „CERTIFIKÁT METODY DRA A PROHLÁŠENÍ IMAGO A ACE“

VERNISÁŽ KNIHY ŽIVÝ FILM – DIGITALIZACE FILMU METODOU DRA

Na mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech dne 2. července 2016 v rámci FITES Party konané od 16:00 hodin na terase Hotelu Thermal proběhla vernisáž knihy Živý film — Digitalizace filmu metodou DRA. Vydavatelem knihy je výzkumný projekt NAKI Akademie múzických umění v Praze.
Její slavnostní křest provedli zástupci autorského kolektivu výzkumníků projektu Digitalizace národního filmového fondu Programu národní kulturní identity (NAKI) Ministerstva kultury České republiky pánové prof. Jaromír Šofr a prof. Marek Jícha společně s nakladatelem knihy Lepton Studio panem Vojtěchem Hyťhou.
Kniha bude k dispozici od srpna v prodejnách dobrých knihkupců. Jde o významnou teoretickou práci o digitalizaci filmů a rovněž o filmu jako takovém. Kniha je určena široké odborné veřejnosti, filmařům, producentům, filmovým teoretickům i historikům a dalším pracovníkům věnujícím se zpřístupněňování filmového kulturního dědictví. Asociace českých kameramanů doporučuje svým členům tuto knihu k jejich pozornosti.



foto: Josef Bernardo Jícha

RECENZE DIGITÁLNĚ RESTAUROVANÉHO FILMU IKARIE XB 1

Posouzení digitalizovaného a restaurovaného filmového díla „Ikarie XB 1“.
Po shlédnutí premiérové projekce digitální podoby cinemascopického filmu „Ikarie XB 1“ v kině „Světozor“ dne 16. června 2016 lze konstatovat, že výsledek je možné považovat za zdařilý a na požadované technologické úrovni. Je patrné, že se vedení NFA do jisté míry poučilo z problematických digitalizací a restaurování. V případě „Ikarie XB 1“ můžeme zaznamenat respektování a využívání některých doporučených postupů projektu NAKI — např. skenování z originálního negativu ve 4K. Pokud ale budeme hodnotit digitalizovanou podobu podrobněji, pak stanovisko nebude zcela bez výhrad. Především je třeba se z mnoha příčin zabývat fotografickými parametry autorské práce kameramana Jana Kališe v kontextu obrazového zadání daného scénářem — nutno říci, že v mnoha směrech výjimečné. Náročné z hlediska žánru sci-fi, ale zároveň – a v tom je ten zásadní paradox – ve své podstatě do značné míry v realizaci zjednodušené. Nikoliv ovšem z důvodů, že např. jde o film černobílý. Ten sice představuje na první pohled zredukovaný komplex obrazových problémů, než je film barevný, (samozřejmě dimenze problematiky barevné technologie je zcela v jiné rovině) ale právě jen na první pohled. Z mnoha možných příkladů uveďme díla jako „Krakatit“, „Obchod na korze“, „Vlčí jáma“ či „Ucho“. Zde nemůžeme nevnímat velkou rozmanitost obrazových úkolů, kdy scénáře předkládaly kameramanům herecké akce v nejrůznějších atmosférách exteriérových motivů, reálů a ateliérových scén. To vše znamenalo pro autory obrazu hledat často velmi sofistikovaná řešení již při přípravě a hlavně pak při vlastní realizaci filmu. Udržet stanovenou jednotu obrazové koncepce — tedy názoru, který umí sdělit a podpořit scénáristický záměr — to vždy bylo a stále je zásadní hledisko pro nejbližšího spolupracovníka režiséra, kameramana. A jak je to v případě „Ikarie XB 1“ ? Můžeme konstatovat, že pokud jde o problematiku filmového obrazu, jedná se o dílo značně ojedinělé. Pokud pomineme několik záběrů do vesmírného prostoru, pak podstatnou část dějů představují scény v jedné, byť členité ateliérové dekoraci. Samozřejmě pro kameramana s řadou náročných obrazových úkolů nejen s hlediska světlotonálních řešení, ale i po stránce pohybově vizuální podoby záběrů. Ovšem pozor — jsme fyzicky stále v jednom ateliéru, se stejným lampovým parkem i kamerovou technikou. A především v tomto případě s autorem obrazu — právem velmi respektovaným Janem Kališem. Tento kameraman, profesor a dlouholetý šéf katedry filmového a televizního obrazu, mimo svého výtvarného citu vynikal (a bylo to všeobecně známo) zcela výjimečnými znalostmi a schopnostmi v oblasti exponometrie. To uměl naprosto suverénně využívat nejen při realizaci jednotlivých záběrů, ale především v rámci koncepce celých scén, či obrazů. Zvláště při realizaci tohoto černobílého filmu zajistil mj. svojí precisní činností nepochybně zcela nadstandardní fotografickou úroveň originálního negativu. Je logické, že v tomto ojedinělém případě nebylo zase až tak složité po jeho naskenování nalézt odpovídající fotografickou podobu pozitivního obrazu. S jistou nadsázkou můžeme předpokládat existenci poměrně a nadstandardně „vyrovnaného“ originální negativu. Tím je jasné, proč digitalizaci a restaurování filmového díla „Ikarie XB 1“ můžeme vnímat do jisté míry jako zjednodušené, či relativně méně náročné. Ale tím není nutné zpochybňovat jinak vcelku velmi dobrou úroveň výsledku. Nicméně z profesionálního hlediska je zřetelné, že eventuelní účast kameramanské expertní skupiny, pracující podle metody DRA, by mohla některé obrazové drobné prohřešky např. v kontrastu a nasycení černé, v nastavení neutrálního podání černobílé škály a odstranění nažloutlosti podtitulků, povýšit ve vyšší autorizovanou kvalitu. Pokud jde o zvukovou stránku – dojem z mnoha důvodů nebyl zcela příznivý a na místě by bylo posouzení odborným restaurátorem zvuku Pavlem Rejholcem.
Mgr. Jiří Šimunek, filmový kameraman.
Člen výzkumného týmu NAKI AMU – Metodiky digitalizace národního filmového fondu