Cena AČK Ceny Asociace českých kameramanů a kameramanek za rok 2024

V kině Lucerna proběhlo 17. února 2025 jubilejní 30. udílení Cen AČK. Záštitu nad slavnostním  večerem převzal ministr kultury ČR Martin Baxa. Celý večer provázela herečka Anita Krausová,  která ve svém úvodním slovu zdůraznila změny probíhající v audiovizi a potřebu dialogu a snahy o porozumění. 

Následovalo přivítání od náměstka ministra kultury ČR David Kašpara, který ve své řeči  zdůraznil důležitost profesních organizací a jejich snah o kultivaci současného prostředí.  Existence profesních spolků sdílejících podobný zájem je pilířem stabilní společnosti.

Poté oslovil publikum ve své milé řeči prezident Asociace kameraman Pavel Berkovič, AČK: 

Vážené kameramanky a vážení kameramani, vážení vzácní hosté. 

Je mou milou povinností zahájit již 30. ročník cen Asociace českých kameramanů a  kameramanek. 

Rád bych zde poděkoval všem, kteří se podíleli na tomto večeru a všem, kdo byli ochotni  přispět na jeho vznik. Stejně tak chci poděkovat i panu profesorovi Markovi Jíchovi, bez jehož vedení asociace v posledních dvanácti letech, bychom v tomto slavnostním udílení cen AČK  nemohli pokračovat.

Ještě než začneme, rád bych zde vyzdvihnul podstatu myšlenky tvůrců tohoto večera, kterým je  dialog. Tedy předávání cenných zkušeností mezi kameramany, což chápu jako klíč k  porozumění a pochopení podstaty naší profese. Neboť nejen v tvůrčím sdružení jako je naše  asociace, ale známe to převážně z filmových placů, je nejdůležitější komunikace. Bez  komunikace nefunguje filmový štáb, a bez komunikace nebude fungovat ani toto sdružení, které  je plné skvělých osobností a úžasných individualit. Proto Asociace vznikla, aby vytvořila  platformu pro své členy, kteří tvoří gró tohoto jedinečného a krásného povolání, založené na  profesnosti, přátelství a důvěře. 

Proto prosím členy asociace i ty, kteří se rozhodují vstoupit, mějte na zřeteli, že důležitý posun  učiníme pouze za předpokladu, že se budeme vyvíjet společně, že budeme hledat témata, toho  co nás nás trápí a která vyjadřují skutečnou situaci a definují problémy kameramanů dneška.  Bez tohoto společného dialogu se nemáme šanci posunout a vytvořit tak sebevědomé  společenství, které má velký závazek a tím je podíl na celkové kultuře v České republice. Berte  toto vyjádření, jako nutnou úvahu, a prosím všechny členy asociace k zapojení na celkovém  rázu a směřování, které je nyní nastartováno správným směrem. Důstojné podmínky pro naší  práci, jsou základním tématem dneška a věřte, že naše snaha o přiblížení kvality tvorby na  evropskou úroveň, je základem naší činnosti. 

A dovolím si tady takové přání. Přeji si za nás všechny, aby zviditelnění kameramanské profese  bylo hlavní náplní budoucích snah Asociace. Aby nemusela řešit zapeklité systémové a právní  věci, aby ochrana práv autorů a sociální důstojnost byla přirozenou součástí české legislativy. 

Do té doby bude asociace a její snaha o ochranu svých členů klíčový faktor její práce. Přeji všem krásný večer.

Po jeho projevu byla udělena Cena za celoživotní dílo, kterou v roce 2024 získal prof. Pecák především za svou pedagogickou činnost 

Josef Pecák vystudoval kameru na FAMU a od roku 1971 na ní působí jako pedagog. V  roce 1990 byl jmenován profesorem, následující tři roky byl děkanem FAMU. Josef Pecák přednáší na katedře kamery, základy teoretické i praktické filmové  exponometrie, teorii fotoprocesu, barevný proces včetně zaměření na historii barevné  fotografie, senzitometrii a vede související semináře. Vyučuje také v rámci zahraničních  kurzů. Jako pedagog hostoval na univerzitách v Itálii a Japonsku. Dnes je členem  několika mezinárodních organizací a mj. členem výzkumného týmu NAKI. 

Cenu předává zástupce společnosti DILIA Ivan Hubač.

Večer osvěžila projekce dokumentárního portrétu pana profesora Pecáka z roku 2010, který o  něm natočil Vidu Gunaratna, AČK coby tehdejší student třetího ročníku katedry kamery. 

Poté byla uděleno Uznání AČK za nejlepší studentské dílo v roce 2024

“Prezidium ocenilo zejména koncepční práci s obrazem a odvahu pro zvolené pomalé tempo  vyprávění, umocňující působivost minimalistických kompozic. Promyšlená práce s dramaturgií  barev, a zejména barevným akcentem, svědčí o výtvarné vyzrálosti. Přiznaná struktura  filmového materiálu a stopy procesu dodávají filmu autenticitu a podtrhují vědomou práci s  médiem. Energie vložená do tvorby tohoto snímku se proměnila ve vyspělý filmový počin.” 

Uznání AČK za nejlepší studentské dílo v roce 2024 získála za svou práci na filmu “3 MWh”  kameramanka Kristina Kůlová. 

Letošní ročník přinesl vznik nové tradice – studentskou cenu pro kameramanky a kameramany  poprvé vytvořil student AVU Jakub Hons. Ve svém vystoupení představil publiku svou inspiraci  a proces tvorby tohoto jedinečného uměleckého artefaktu z mramoru a skla Současně se soškou Kristina Kůlova obdržela i poukaz v hodnotě 30000 Kč z rukou Martin  Klimpara, ředitele společnosti Biofilms.

Cenu za vynikající dokumentární dílo v roce 2024 získal za svou práci na filmu Válečný zpravodaj kameraman David Čálek, AČK

“V tomto díle se potvrzuje, jak důležité je v současném světě povolání kameraman a jak důležitá  je skrze kameramanskou práci ochrana hodnot lidskosti a humanismu. Svým přístupem autor  dokázal poukázat na hrůzy, které se dějí i v tuto chvíli takřka na dosah od nás, svou odvahou  upozornil i na křehkost lidského života. Názorně ukazuje, jak zásadní je dokázat nezavírat oči  před hrozbami, jimž čelíme. Jak důležité je nebát se pohlédnout zlu do tváře, zaznamenat ten  pohled a ten záznam předávat dál.” 

Cenu předal zástupce poroty Jakub Felcman a zástupce firmy ARRI Zoran Perič.

Cenu za vynikající kameramanské televizní dílo v roce 2024 získal za minisérii „Metoda  Markovič:Hojer“ kameraman Ondřej Belica, AČK

Ve svém díle prokázal jeho autor vysokou míru profesní vyzrálosti. Zjevný výjimečný soulad  všech výtvarných složek filmu se právě díky jeho práci dokázal plně propsat do tohoto precizně zpracovaného díla. Excelentní použití kameramanských a světelných prostředků umožnilo dílu  překročit žánrová omezení a dosáhnout nejvyšší úrovně vyjádření. Autor tak poskytnul vizuálně podmanivý, přesný, ale zároveň citlivý obrazový a světelný exkurs do kriminálního příběhu  osmdesátých let minulého století. 

Cenu převzal z rukou zástupce firmy Vantage Jindřicha Čipery 

Odborná porota se rozhodla udělit Čestné uznání kameramanovi Václavu Fronkovi za jeho  práci na filmu „Život k sežrání”  

Rádi a v kolektivní shodě udělujeme jedno zvláštní ocenění. Promyšlenými kompozicemi,  pohybem kamery a detailní prací se světlem nás tento autor dokázal přenést do důkladně vystavěné „animované“ reality – která se právě díky němu stala živou a hmatatelnou. Díky jeho  citlivé a vytrvalé práci mohl divák zcela zapomenout, že nesleduje hraný film. 

Cenu převzal z rukou Tomáše Srovnala, zástupce firmy PFX.

Cenu za vynikající kameramanské filmové dílo roku 2024 získává za film „Od marca do  mája“ kameraman Tomáš Šťastný. 

Autor ve svém snímku projevil velkou míru citlivosti ve všech ohledech kameramanské práce:  díky promyšleným kompozicím nám umožnil přenést se do reality něžné a milující rodiny, ale  též nezapomenout, že temnota, hrozba, strach, bolest nikdy nemizí, že je přítomna, třebas ve  skrytu. Autor dokázal pracovat střídmě, civilně a veškerá omezení dokázal využít stylotvorně.  

Šetrným užitím záběrů kamera přesně akcentuje důležité momenty příběhu a světelným  ztvárněním dokázal autor vyzdvihnout krásy obyčejnosti. Díky tomu jsme se coby diváci mohli  věrohodně ocitnout ve chvílích a v prostoru plných lidskosti – kterou v současnosti tolik  potřebujeme. 

Cenu předal opět zástupce poroty Jakub Felcman a ředitel pražské pobočky firmy Panavision  Václav Hejduk.

Chtěli bychom tímto poděkovat odborné porotě ve složení: 

Jaroslav Brabec – kameraman, pedagog, režisér
Jakub Felcman – ředitel festivalu Kamera Oko 
Nick Kollár, ASK – kameraman 
Jan Malíř – kameraman 
Filip Marek, AČK– kameraman 
Diana Cam Van Nguyen – režisérka 
Jacek Petrycki, PSC – kameraman 

Porota rozhodovala z následujících snímku nominovaných hlasováním celé členské základny AČK 

Vynikající kameramanské dokumentární dílo 

Aneta – kameraman Tomáš Kotas, AČK 
Architektura ČSSR 58-89 – kameraman Jiří Málek 
Ještě nejsem, kým chci být – kameramanky Libuše Jarcovjáková a Klára Tasovská Tata_bojs.doc – kameraman Jan Baset Střítežský, AČK 
Válečný zpravodaj – kameraman David Čálek, AČK 

Vynikající kameramanské televizní dílo 

Adikts – kameraman Dušan Husár, ASK 
Metoda Markovič: Hojer – kameraman Ondřej Belica, AČK
Smetana – kameraman Jan Šuster, AČK 
Smysl pro tumor – kameraman Pavel Berkovič, AČK 
Vlastně se nic nestalo – kameraman Šimon Dvořáček, AČK

Vynikající kameramanské filmové dílo 

Amerikánka – kameraman Martin Douba, AČK
Goebbels – kameraman Klaus Fuxjager, AČK 
Od marca do mája – kameraman Tomáš Šťastný, AČK 
Mord – kameraman David Hofmann, AČK 
Rok vdovy – kameraman Dušan Husár, ASK 
Vlny – kameraman Martin Žiaran, ASK 
Život k sežrání – kameraman Václav Fronk, AČK

Chtěli bychom tímto poděkovat všem, kdo se na realizaci tohoto slavnostního večera podíleli  zejména režisérovi večera Michalovi Cabanovi, moderátorce Anitě Krausové, produkční Tereze  Turečkové, výtvarníkům Jakubovi Honsovi a Lukášovi Kubíčkovi a scénografce Anežce  Houdové.

Gratulujeme všem nominovaným a vítězům a přejeme mnoho budoucích úspěchů.