ZPRÁVA Z BSC EXPO 2018

Ve dnech 2. a 3. února proběhl v Londýně veletrh Asociace britských kameramanů BSC. U této sváteční příležitosti nemohl chybět ani její český protějšek, Asociace českých kameramanů AČK, neoficiálně zastoupena členy Danielem Adamem a Ondřejem Belicou. Každoroční BSC EXPO se věnuje především novým technologiím a výrobkům na poli filmové, pohybové a osvětlovací techniky a je zde zastoupena naprostá většina společností pohybující se v tomto oboru. Pro kameramany, kteří se chtějí orientovat v nových technických trendech tak představuje vynikající příležitost.

Hlavním hřebem veletrhu jistě bylo slavnostní odhalení nové kamery ARRI Alexa LF. Jedná se o nový model z řady Alexa, tentokrát s velikostí čipu full frame, jak zname z fotografie, respektive kameramanský formát Vistavision. Spolu s touto kamerou Arri uvedla na trh i novou řadu objektivů pro tento formát – Arri Signature Primes. Šestnáct objektivů pokrývá ohniska 12-280 mm se světelností T1.8. Je nutné zmínit, že Alexa LF používá nový bajonet LPL speciálně optimalizovaný pro větší formáty. Zpětná kompatibilita s PL mountem je zajištěna pomocí adaptéru. Pro zajímavost můžeme uvést, že poslední film ze série Hvězdné války byl touto novou kamerou snímán a samotná kamera použitá při natáčeni byla součástí expozice spolu s filmovou kamerou Arri 765. Návštěvníci tak mohli primo porovnat dva světy vedle sebe.

https://www.arri.com/largeformat/

Firma Panavision se také nenechala zahanbit a na BSC Expo prezentovala novější model své digitální kamery Millenium, tentokrát s dvojkou na konci, tedy DXL2. Čip také pochází ze spolupráce s firmou RED, a nese název Monstro odkazující zřejmě k samotné velikosti (ekvivalent 65mm) a rozlišení 8K. Výrobce slibuje základní citlivost 1600 ISO, dynamický rozsah 16 clon a 16 bitovou barevnou hloubku. Naštěstí šestnáctkou nebylo označené dobře vychlazené pivo servírované k prezentaci, které příjemně potěšilo návštěvníky nejen z Čech.

https://www.panavision.com/new-panavision-millennium-dxl2-camera-debuts-bsc-expo

Další z kamer vzbuzující zájem na BSC EXPO byla Sony CineAlta Venice, jejíž název je inspirovan malbami Benátek starých mistrů, k nimž se barevné podání této kamery chce přiblížit. Jedná se také o kameru s větší velikostí čipu než Super35, a to skutečný Leica format, tedy 24x36mm. Pokud chce kameraman zvolit maximální rozlišení kamery 6K, musí tedy zvolit full frame optiku jako jsou např. nové Cooke S7 či Sigma Cine Primes. Zajímavá je modulární konstrukce kamery, umožňující velmi rychlou výměnu samotného senzoru. V budoucnu tak pravděpodobně budeme moci měnit čip podobně jako měníme druh filmového materiálu. K fotochemické praxi odkazuje i citlivost kamery, která je v současnosti nastavena na 500 ISO.

http://www.pro.sony.eu/pro/lang/en/eu/product/broadcast-products-camcorders-digital-motionpicture-camera/venice/specifications/

Z kamerového příslušenství nás velmi zaujal systém Preston Light Ranger2 přivádějící do světa filmu automatické ostření známé z fotografické techniky. Systém spolupracuje se stávajícími motory a dálkovým ovládáním Preston a umožňuje výběr ostřících bodů a limitů pro doostřování. Velmi překvapivá je relativně nízká cena, pohybující se okolo 10.000 $, což je stále přibližně třetina kompletního systému Preston se třemi motory. Přestože se jedná o poměrně sofistikovaný produkt, stále vyžaduje lidské zásahy a tak jej můžeme vnímat spíš jako doplněk vybavení a pomůcku ke zkvalitněni práce než jako zcela autonomní systém. Dobrý ostřič se tedy o práci rozhodně bát nemusí.

https://prestoncinema.com/#!/home

Prostoru veletrhu využili i firmy zabývající se osvětlovací technikou. Firma Arri zde prezentovala novinku minulého roku Skypanel S360-C, který je svým světelným výkonem v porovnání s velikostí skutečně impozantní. Libovolné změny barevnosti jsou samozřejmostí u většiny výrobců jako např. KinoFlo či LitePanels. Technologický vývoj je však k nezastavení a je třeba využít i další vlastnosti LED. Zdá se, že novým trendem jsou ohebné panely, které představily firmy CarpetLight a Alladin. Panalux představil svou novinku ve světě podvodních svítidel a to trubkové těleso Panalux AmphiX, překvapivě opět na bázi LED. Konzervativní tradicionalista, přeplněn novinkami, hledá útočiště u stánku firmy Mole-Richardson a svůj tep chce uklidnit při pohledu na staromilské tvary jejich svítidel. Klidný tep však vydrží jen do doby, než tyto lampy, s nádherným designem spadajícím do minulého století, nezačnou plynule měnit barvu světla. Mole-Richardson představuje svou novinku MoleLED Variable Colour, Fresnel lampy s LED. Expozicím světelného vybavení prostě kralovaly LED technologie.

https://www.arri.com/skypanel360/

https://www.carpetlight.com

http://mole.com/products/index/variable-color-LED

BSC Expo slouží samozřejmě nejen bohapusté komerci, ale i setkávání profesionálů z celého světa. Návštěvníci se mohli zastavit u stánku kameramanských asociací jako pochopitelně BSC, IMAGO, ale i společenství švenkrů Association of Camera Operators ACO a dalších. Kinosál mimo výstavní prostory byl naditý panelovými diskuzemi s tvůrci a kameramany. Můžeme jmenovat například diskuzi nad filmem Forgiven s režisérem R. Joffe a kameramanem W. Wagesem a výhodami natáčení s kamerou Panasonic Varicam a využití její vysoké základní citlivosti 5000 ISO.

Nutno říci, že letošní ročník se skutečně vydařil a je důkazem, že obor vizuálních technologií patří stále mezi velmi progresivní. Doufejme, že většina zde představených novinek bude brzo k vidění i na českých filmových placech.

Daniel Adam

Ondřej Belica