Dostávají se nám do ruky výsledky dvou metod digitalizace národního filmového fondu, které můžeme konečně objektivně porovnat a posoudit:
1. Certifikovaná metodika Digitálně restaurovaného autorizátu (DRA) – autorizovaná metoda, využívající práci odborně vzdělaného digitálního restaurátora v oborech filmová kamera a zvuk a experní skupiny 3 kameramanů a 2 mistů zvuku. Výsledky této metody ukazují tyto flmy:
- Marketa Lazarová (výzkum DRA)
- Hoří, má panenko (výzkum DRA)
- Všichni dobří rodáci (výzkum DRA)
- Ostře sledované vlaky (výzkum DRA)
- Kamenný most DRA
- Cesta z města DRA
- Radúz a Mahulena DRA
- Place de la Concorde DRA
- Žiletky DRA
- Báječní muži s klikou (výzkum DRA)
- Na samotě u lesa (výzkum DRA)
Restaurátorské zprávy DRA naleznete ZDE. Vzorkovníky DRA naleznete ZDE.
2. Tzv. „Konzervativní (necertifikovaná) metoda NFA“, digitalizaci provádějí koloristé a filmoví historikové bez účasti kameramanů. Tyto digitalizace jsou předmětem kritiky odborné veřejnosti. Výsledky této metody ukazují tyto filmy:
- Starci na chmelu
- Adelheid
- Tři oříšky pro popelku
- Ikarie XB 1
- Adéla ještě nevečeřela
- Krakatit
- Poslušně hlásím
Vyjádření hodnotící ministerské komise Daniela Hermana o tom, že tyto filmy nelze přijmout jako restaurované naleznete ZDE. Vyjádření NFA, který odmítl podepsat výsledek ministerské komise naleznete ZDE.