TISKOVÁ ZPRÁVA O NOMINACÍCH NA CENY AČK

Tisková zpráva o 23. Slavnostním předávání cen Asociace českých kameramanů, které se bude konat dne 28. 2. 2018 v 18.30 hodin v kině Lucerna v Praze

Asociace českých kameramanů udělí 28. února 2018 na Slavnostním večeru v pražském kině Lucerna již po dvacáté třetí své profesní Ceny.

Asociace českých kameramanů společně s občanským sdružením OOA-S udělí cenu studentu katedry kamery FAMU Adamu Machovi za film Kamion. Toto uznání je určeno posluchačům oboru kamery filmových škol v České republice za mimořádný počin v oblasti obrazové koncepce filmu.

Adam Mach se narodil v roce 1992 v Praze. Po studiu na gymnáziu byl přijat na Filmovou Akademii Miroslava Ondříčka v Písku, kde studoval obor kamera mezi lety 2011 a 2013. Od roku 2013 studuje kameru na FAMU. V roce 2016 obdržel za film Strach (režie Michal Blaško) cenu za nejlepší kameru v krátkém filmu na 4. ročníku festivalu Asociace francouzských kameramanů Caméflex AFC v Paříži a také na 8. ročníku festivalu Kamera Oko v Ostravě. Krátký film Atlantida, 2003 (režie Michal Blaško), na kterém se Mach podílel jako kameraman měl premiéru v roce 2017 na filmovém festivalu v Cannes v sekci Cinéfondation. Film Kamion (režie Mach, Blaško) měl v říjnu 2017 premiéru na 33. Mezinárodním Waršavském filmovém festivalu.

Asociace českých kameramanů společně s občanským sdružením DILIA udělí na návrh svého prezídia Cenu za celoživotní kameramanské dílo kameramanovi Kristiánu Hynkovi. 

Kameraman Kristián Hynek se narodil v roce 1944 v Praze. Po ukončení gymnazia se stal žákem na Učňovské škole fotografické v letech 1962 až 1964, kde se v něm plně rozvinul zájem o fotografii a také o film. Proto se logicky úspěšně zúčastnil přijímacích pohovorů na katedru kamery FAMU, kde s plným zájmem a úspěchem studoval v letech 1964 až 1971. Během studia intenzivně vnímal kreativitu profesní přípravy v oblasti filmové a později televizní fotografie. S velkým zaujetím přijímal profesionální a lidské kvality profesorů Jána Šmoka, Jaroslava Boučka, Ilji Bojanovského, Jana Kališe a Jaroslava Kučery. Po absolvování filmové fakulty pracoval krátce ve filmovém studiu Barrandov. V té době se úspěšně zúčastnil konkurzu na kameramana České televize v redakci dokumentární tvorby, kde začal pracovat jako samostatný kameraman. Pro své vynikající profesionální a osobní kvality se stal brzy velmi žádaným kameramanem. Při plnění nejrůznějších kameramanských úkolů, se mohl plně rozvinout jeho talent a obrazový cit pro zachycení spontánních a neopakovatelných jevú před kamerou. Velmi oceňovaná byla jeho práce s ruční kamerou. To významě využívali režiséři pracující v žánru dokumentární tvorby. Jiří Věrčák (Hodiny bez potlesku), Václav Sklenář, Viktor Polesný (Potomci a předkové), Vladimír Drha, Helena Třeštíková a Karel Kopš. V 80. letech se stále častěji uplatňuje ve tvorbě hraných filmů. Z práce v dokumentárním žánru si sem přináší kameramanskou pohotovost, cit pro pravdivé reálné světlo a obrazovou koncepčnost. Pro obrazové a emocionální vyprávění příběhu jednotlivých filmů dovede zvolit vždy nejvhodnější filmové výrazové prostředky, světlotonální atmosféru a obrazový koncept. Ve studiu Barrandov spolupracuje s režiséry Karlem Smyczkem (3. patro), Václavem Křístkem. Současně spolupracuje s Českou televizí s režiséry Jiřím Adamcem (Dlouhá míle), Ondřejem Havelkou (Zdravý nemocný Vlastimil Brodský), Jaroslavem Dudkem (Nevěstinec duší), Jiřím Strachem (Vyvraždění rodiny Grunů), Zdenkem Zelenkou (Karlínská balada), Ladislavem Smočkem (Bitva na kopci) a Hanou Kofránkovou (Náhlé neštěstí). Je třeba připomenout jeho práci pro německé televizní stanice. Od roku 1992 je pedagogem katedry kamery FAMU, kde se postupně stává respektovanou osobností s akademickým titulem docenta. V roce 2010 byl oceněn Asociací českých kameramanů cenou za vynikající kameramanskou práci na filmu režiséra Ondřeje Havelky „Magdalena„. Takže zcela logicky můžeme Kristianu Hynkovi blahopřát k udělení ceny za celoživotní kameramanské dílo.

Porota Cen Asociace českých kameramanů za rok 2017 pracovala v tomto složení:

  • Jiří Bartoška – prezident MFFKV
  • Jan Prušinovský – režisér
  • Jan Mattlach – filmový střihač
  • Andrej Barla – kameraman
  • Jan Osten – kameraman
  • Josef Hanuš – kameraman
  • Ondřej Belica – kameraman

 Na Cenu za vynikající kameramanské televizní dílo byly nominovány snímky:

  • KOZY LÉČÍ    rež. Lenka Wimmerová   kam. Václav Tlapák  
  • NEJLEPŠÍ PŘÍTEL rež. Karel Janák   kam. Martin Šácha  
  • MONSTRUM rež. Viktor Polesný   kam. David Ployhar  
  • ZÁDUŠNÍ OBĚŤ rež. Jiří Svoboda   kam. Vladimír Smutný  
  • SPRAVEDLNOST rež. Peter Bebjak   kam. Martin Žiaran  
  • BOHÉMA rež. Robert Sedláček   kam. Petr Koblovský  
  • SVĚT POD HLAVOU rež. Marek Najbrt   kam. Martin Štěpánek  
  • LABYRINT  II rež. Jiří Strach   kam. Martin Šec

Na Cenu za vynikající kameramanské filmové dílo byly nominovány snímky:

  • 8 HLAV ŠÍLENSTVÍ rež. Marta Nováková   kam. Lukáš Hyksa  
  • ABSENCE BLÍZKOSTI rež. Josef Tuka   kam. Jan Cabalka  
  • BÁBA Z LEDU rež. Bohdan Sláma   kam. Diviš Marek  
  • KŘIŽÁČEK rež. Václav Kadrnka   kam. Jan Baset Střítežský  
  • KVARTETO rež. Miroslav Krobot   kam. Juraj Chlpik  
  • MILADA rež. David Mrnka   kam. Martin Štrba  
  • OUT rež. Gyorgy Kristóf   kam. Gergely Pohárnok  
  • PO STRINIŠTI BOS rež. Jan Svěrák   kam. Vladimír Smutný  
  • PŘÁNÍ K MÁNÍ rež. Vít Karas   kam. Pavel Berkovič  
  • ŠPÍNA rež. Tereza Nvotová   kam. Marek Dvořák
  • PIRKO rež. Lucia a Petr Klein Svoboda  kam. Asen Šopov

 prof. MgA. Marek JÍCHA v.r. prezident A.Č.K.

 TISKOVÁ ZPRÁVA V PDF