Fenomenální úspěch digitalizace filmu Spalovač mrtvol provedený podle Metodiky DRA

Na premiérové projekci nově digitálně restaurovaného filmu Spalovač mrtvol, která se konala dne 29. června 2019 ve Velkém sále karlovarského hotelu Thermal, v rámci 54. ročníku MFF Karlovy Vary, jsme mohli vidět vynikající výsledek digitálního restaurování, které proběhlo za spolupráce MFF Karlovy Vary, Národním filmovým archivem, Státním fondem kinematografie a FAMU, která v rámci Laboratoře poradenství a analytických služeb CPA pro tuto digitalizaci dodala vzorkovníky DRA. Ty byly vyvinuty v rámci výzkumu projektu Ministrstva kultury České republiky NAKI (Programu národní kulturní identity), kdy vznikla mj. certifikovaná metodika DRA – Digitálně restaurovaného autorizátu. Vzorky, devět vybraných scén z filmu, byly restaurovány ještě za přítomnosti kameramana filmu Stanislava Miloty. Podle nich expertní skupina, vedená digitálním restaurátorem Markem Jíchou ve složení Jaromír Šofr, Andrej Barla, Jiří Myslík, Ivan Vít a Daniel Souček, restaurovala film v bezvadné kvalitě. Takto digitalizovaný film tedy nelze považovat za žádnou “novou” verzi díla. Opět se potvrdilo, že metoda DRA nejenže přináší vysoce kvalitní digitalizace s autorizací, po kterých se v České republice dlouhodobě volá, ale navíc optimalizuje čas i prostředky vynakládané na celý proces. Mecenáš této digitalizace pan Eduard Kučera, zakladatel společnosti Avast, se svou paní může být proto spokojen. Výsledná digitalizace byla provedena v Universal Production Partners UPP, kde práce vedl vrchní technolog UPP Ivo Marák. Zvuk byl upraven v SoundSquare Pavlem Rejholcem.

Je velkou radostí všech kolegů kameramana Stanislava Miloty, který se osobně účastnil vzorkování DRA, že se nakonec podařilo tento vynikající Milotův film zdigitalizovat, i když s velkým zpožděním. Stanislav Milota ani režisér Juraj Herz se bohužel tohoto výsledku již nedočkali.

Je velkou škodou české společnosti, že na místo toho, aby usilovala o propagaci nově certifikované “české” digitalizační metodiky v zahraničí, tak je v domácích podmínkách této metodice stále bráněno. Státní fond kinematogrfaie za nejasných důvodů zakazuje použití metodikou předepsanýtechnický titulek informující o použití certifikované metodiky DRA, tedy o faktu autorizované digitalizace. Proti autorské vlivy, které prosazuje Národní filmový archiv, jsou nadále neudržitelné. Nepozvání digitálního restaurátora a kameramanů členů expertní skupiny, kteří společně pracovali na obnově filmu Spalovač mrtvol, na karlovarskou projekci filmu do Velkého kinosálu hotelu Thermal, je společenské faux pas, což vytváří konfliktní prostředí a bariéry pro další spolupráci mezi profesními skupinami v oblasti filmového průmyslu.

Obrázek: Expertní skupina DRA: zleva: Jaromír Šofr, Jiří Myslík, Daniel Souček, Marek Jícha, Stanislav Milota foto: Ivan Vít

Stanislav Milota při práci na vzorkování vyjádřil k situaci: “Je to dost tvrdé a sprosté pohrdání profesí, kameramanská profese vždy měla svoji hodnotu, ale ta dnes není uznávána ani režiséry. Je to potom zneužíváno úředníky a mocí, což je vidět i na titulcích filmů. Argumentace, že diváci nevidí kvalitu obrazu, to je jako u potravin nebo u masa, tam taky lidi nepoznají kvalitu? To je přece blbost! Mám radost, že jsem poznal chvíle, kdy film měl vážnost.”

V roce 2018 , po sérii nepodařených digitalizací z prostředků tzv. Norských fondů, byla podepsána dohoda mezi AMU/FAMU a Národním filmovým archivem (NFA), v níž se NFA konečně zavázal přizvat kameramany k procesu digitalizace. Ze strany NFA je tato dohoda, Bohu žel, zneužívána. Výsledky dlouholetého výzkumu digitalizace NAKI na FAMU jsou sice využívány, ale použitá restaurátorská metoda DRA je záměrně zamlčována. Kameramani za svou expertní činnost nejsou honorováni.

Zúčastnění kameramani a digitální restaurátoři proto důrazně protestují, aby si NFA a Státní fond kinematografie (SFK) přivlastňovaly výsledky jejich práce, neuváděly jejich přítomnost a použitou metodiku DRA v titulcích digitalizovaných filmů, a dokonce tyto experty ani nezvaly na premiéry digitalizovaných filmů. Je nepřijatelné, aby organizace hospodařící s veřejnými prostředky nadále tímto způsobem mátly veřejnost předstíráním, že tuto práci prováděl někdo jiný.

Připomňme si další filmy, které byly restaurovány podle metodiky DRA za účasti expertní skupiny kameramanů, ale fakt o použité metodice DRA nebyl uveden v titulcích filmů:

  • Daleká cesta, režiséra Alfréda Radoka a kameramana Josefa Střechy
  • Lásky jedné plavovlásky režiséra Miloše Formana a kameramana Miroslava Ondříčka
  • Zborov, režisérů Jana Alfréda Holmana a Jiřího Slavíčka a kameramanů Josefa Střechy a Vladimíra Kolátora
  • Postřižiny, režiséra Jiřího Menzela a kameramana Jaromíra Šofra
  • Na samotě u lesa, režiséra Jiřího Menzela a kameramana Jaromíra Šofra
  • Báječní muži s klikou, režiséra Jiřího Menzela a kameramana Jaromíra Šofra

Protest filmařů podporuje i Český filmový a televizní svaz FITES a dodává, že novému ministru kultury České republiky, až bude zvolen, položíme otázku, proč ministerstvo kultury podporuje postoje ředitelky Státního fondu kinematografie, která zakazuje uvádění titulku Metodiky DRA do kvalitně digitalizovaných filmů a přitom stejné ministerstvo objednalo vývoj této metodiky a utratilo za ni 52mil korun. Zda je toto efektivní a hospodárná činnosti státního úředníka. Co je motivací MKČR mařit vlastní úsporné programy a investice?

FITES: Fenomenální úspěch digitalizace filmu Spalovač mrtvol provedený podle Metodiky DRA

OOA-S: Tisková zpráva AČK