Asociace českých kameramanů letos po 29. udělila prestižní profesní Ceny AČK za vynikající kameramanská umělecká díla v oblasti filmu a televize, která vznikla v roce 2023.
Celý záznam slavnocstního večera udílení cen AČK naleznete zde: https://youtu.be/wF9vEpU3vGM
Asociace českých kameramanů společně s Divadelní, literární, audiovizuální agenturou DILIA, z.s. udělí na návrh svého prezídia Cenu za celoživotní kameramanské dílo kameramanovi Josefu Špeldovi.
Laudacio Viktora Polesného:
Pepíka Špeldu znám opravdu hodně dlouho. Někdy začátkem sedmdesátých let ho přivedl jeho spolužák a režisér, kterému jsem tehdy asistoval, Tibor Podhorec, a představil mi ho jako našeho nového kameramana. Ten předchozí, Ivo Křižan, totiž emigroval. Pepa přišel z televizních novin, což ho jistě zocelilo, a nastoupil do armádní redakce, kde to nebylo o nic lepší. Ale jelikož Podhorec byl Slovák, hodně jsme tam jezdili, a projeli jsme všechna krásná místa, protože Slovenské národní povstání byl režisérův hlavní zájem a obživa. Jezdili jsme malým, úplně nepohodlným ruským autem, které se myslím jmenovalo Poběda, vepředu režisér, na zadním sedadle jsme se tlačili já, Pepa a tehdejší asistent kamery Jan Hojtaš. Tam už jsem si všiml jisté systematičnosti, která Pepu provází celý život. S notýskem a mapou v ruce si důkladně zapisoval všechny dobré koliby a salaše, které jsme hojně navštěvovali. A pak tam jel, to měl ještě první rodinu, na dovolenou. První svůj film, jakýsi dokument o dítěti ztraceném a už pozdě nalezeném jsem točil s ním; byl naprosto perfektní. Precizní. Dokonalý. A taky dost obětavý. A takový je celý život, což můžu prohlásit na svou čest, protože se potkáváme skoro padesát let. Postupně jsme vypadli z té armádní redakce a přišly další filmy, dokumentární i hrané a mnoho televizních inscenací. Pepa totiž umí svítit interiéry jako málokdo. Je přímým potomkem a pokračovatelem starých, výborných, klasických barrandovských kameramanů, nebudu ty pány všechny jmenovat, ale z těch světových nemůžu vynechat Svena Nykvista. Pepa nejradši pracuje s šerosvitem a čas od času – tomu každý kameraman rozumí – se pohybuje na hraně. A pak se hádá s techniky. Nikdo není tak důkladný v přípravě jako Pepa. Mnou často citované čínské přísloví – Až k mostu dojdu, uvidím, jak po něm přejdu,- bytostně nesnášel. Když jde Pepa do projektu, je postrachem ostatním kameramanům, protože jim vybere všechno potřebné zařízení, optiky, světla a tak dále. Pak se chce radit a pak připraven elegantně přichází na plac a skutečně vypadá jako nejdůležitější člen štábu. Jako největší autorita mezi těmi neurotickými a neklidně pobíhajícími lidmi. Klid, žádná zbrklost, nadhled. Pepa je kromě jiného, velký milovník života. Někde mám fotografii jak v jakémsi období bez žen, jsme spolu trávili čas na jeho chalupě a za námi je obří hromada vypitých lahví dobrých vín. Pepa se, stejně jako mnozí moji další kamarádi, tváří jako znalec. Ze sklepa přináší vzácné červené víno něžně v košíčku, na ležato, velmi opatrně, aby se nerozbilo, aby kvalita toho moku byla až do poslední chvíle zachována. A tak je to vždycky a se vším. Pepa Špelda je gentleman, výsostný profesionál a to po všech stránkách. Navzdory zdánlivé pomalosti a rozvážnosti je vlastně rychlý, protože je perfektně připravený. Navíc má smysl pro suchý, téměř anglický humor. Teď pracuje ve Zpravodajství, kde si ho nejen hodně váží, ale říkala mi jedna nejmenovaná režisérka Kamilka, že se dokonce i všichni ostatní kolem něj silně zkultivovali. Ve všech směrech. Je, myslím, pořád ve formě, A já mu ze srdce přeju, aby mu ta forma vydržela ještě hodně dlouho.
Asociace českých kameramanů společně s Ochrannou organizací autorskou OOA-S, z.s. udělí cenu „Uznání OOA-S a AČK“ studentovi katedry kamery FAMU Kryštofovi Čížkovi za mezifakultní cvičení – taneční etudu FAMU/HAMU„Ultima cena“, choreografie/režie: Eva Rezová. Toto uznání je určeno posluchačům oboru kamery filmových škol v České republice za mimořádný počin v oblasti obrazové koncepce filmu.
BcA. et Bc. Kryštof Čížek se začal věnovat filmu již na SPŠ sdělovací techniky a od té doby měl při studiu kamery na FAMU možnost účastnit se jako kameraman tvorby velkého množství jak hraných, tak dokumentárních filmů, z nichž nemalé množství se dostalo na české i zahraniční festivaly. Mezi nimi například film Serpentis – spolupráce s režisérkou Sarah Lomenovou, se kterou se dostali na festivaly Ji.hlava a Prague Shorts a vyhráli cenu Pavla Kouteckého na festivalu Elbe Dock. Dále pak třeba film Silueta režiséra Savvy Dolomanova, který získal cenu na festivalu Bosphorus v Istanbulu.
Jako svůj nejdůležitější zájem mimo kameru pokládá Kryštof fyziku, kterou před FAMU studoval a která ho do velké míry do dnešní doby v jeho umělecké tvorbě ovlivňuje.
Porota Cen Asociace českých kameramanů za rok 2023 pracovala ve složení:
Michal Černý kameraman
Ivo Trajkov režisér
Gasper Snuderl kameraman
Matěj Šámal střihač
Pravoslav Flak kameraman
Vladimír Hendrich publicista
Daniel Souček kameraman
Na Ceny za vynikající kameramanské dílo byly nominovány tyto snímky:
1. Cena za vynikající kameramanské filmové dílo
NĚMÁ TAJEMSTVÍ, rež. Tomáš Mašín, kameramanka Anna Smoroňová
ERHART, rež. Jan Březina, kameraman Jan Skriečka
PŘIŠLA V NOCI, rež. Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar, kameraman Šimon Dvořáček
BOD OBNOVY, rež. Robert Hloz, kameraman Filip Marek
POHANI, rež. Olga Dabrowská, kameraman David Čálek
JEJÍ TĚLO, rež. Natálie Císařovská, kameramanka Klára Belicová
DĚTI NAGANA, rež. Daniel Pánek, kameraman David Ployhar
ÚSVIT, rež. Matěj Chlupáček, kameraman Martin Douba
CESTA PUSTÝM LESEM nová remasterovaná verze 2023, rež. Ivan Vojnár, kameraman Jaromír Kačer
Odborná porota udělila Cenu AČK za vynikající kameramanské filmové dílo
kameramanovi Jaromírovi Kačerovi za film Cesta pustým lesem režiséra Ivana Vojnára.
2. Cena za vynikající kameramanské televizní dílo
VOLHA, rež. Jan Pachl, kameraman Marek Janda
OKTOPUS, rež. Jan Pachl, kameraman Marek Janda
CESTA DO TMY, rež. Jiří Svoboda, kameraman Jan Kvasnička
ARCHITEKTURA 58-89, rež. Jan Zajíček, kameraman Jiří Málek
ANNAISMISSING, rež. Pavel Soukup, kameraman Miloslav Holman
IVETA 2, rež. Michal Samir, kameraman Martin Douba
Odborná porota udělila Cenu AČK za vynikající kameramanské televizní dílo
kameramanovi Miloslavu Holmanovi za film Annaismissing režiséra Pavla Soukupa.
3. Cena za vynikající kameru v dokumentárním filmu
PŘÍPAD MODRÝ, rež. Roman Vávra, kameraman Martin Štěpánek
KLAUNKA, rež. Olga Sommerová, kameramanka Olga Malířová Špátová
STOP TIME, rež. David Čálek, kameraman David Čálek
NÁVŠTĚVNÍCI, rež. Veronika Lišková, kameraman Vojtěch Vančura
MOJE NOVÁ TVÁŘ, rež. Jarmila Štuková, kameraman Tomáš Kotas
Odborná porota udělila Cenu AČK za vynikající kameru v dokumentárním filmu
kameramanovi Vojtěchu Vančurovi za film Návštěvníci režisérky Veroniky Liškové.
4. Cena za kameramansky přínosné dílo
Odborná porota udělila první Cenu AČK za kameramansky přínosné dílo
kameramanovi Martinu Doubovi za film Úsvit režiséra Matěje Chlupáčka.
Sponzory předávání Cen Asociace českých kameramanů jsou: Axius, s.r.o., Panavision, PFX, Vantage, Arri Rental, ACE Prague, Ochranná organizace autorská OOA-S, Divadelní, literární, audiovizuální agentura Dilia, Biofilms Rental, Animation People, Achtung4K, Lampafilm Praha, UPP Universal Production Partners, MAT film Resort, Manto Gallery, Pačinek glass, Kino Lucerna, firma Sirdesign, Michael Samuelson Lighting a Copterfilm.
Poděkování za podporu patří rovněž Ministerstvu kultury České republiky a partnerům, jimiž jsou Barrandov Studio a.s. a Česká televize.
Udílení cen se koná pod záštitou ministra kultury ČR Martina Baxy.