Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /pub/ackackwa/ceskam.cz/web/www/wp-includes/functions.php on line 6121
Tisková zpráva k digitalizaci Spalovače mrtvol – Asociace českých kameramanů

Tisková zpráva k digitalizaci Spalovače mrtvol

Tisková zpráva AČK: SPALOVAČ MRTVOL byl digitálně zrestaurován metodou DRA
Premiéra na MFF Karlovy Vary dne 29. 6. 2019

U příležitosti premiéry digitálně restaurovaného filmu Spalovač mrtvol režiséra Juraje Herze si dovolujeme informovat veřejnost o některých faktech. V roce 2017 bylo Ministerstvem kultury certifikováno sedm Metodik digitalizace národního filmového fondu včetně metodiky DRA — Digitálně restaurovaného autorizátu. Vznikl tak vynikající pracovní postup vedoucí ke kvalitní digitalizaci českých filmů zachovávající původní kvalitu filmových děl a současně přinášející velké finanční úspory. Film Spalovač mrtvol je jedním z takových digitalizací. Pro jeho výrobu byl použit vzorkovník DRA, který vznikl v rámci výzkumu projektu NAKI na Akademii múzických umění v Praze (AMU), kde vznikla laboratoř Centrum poradenství a analytických služeb (CPA). Vzorkovníky DRA byly vytvořeny za spoluúčasti kameramana filmu Stanislava Miloty. Restaurátorské práce vedl digitální restaurátor prof. Marek Jícha s expertní skupinou ve složení Stanislav Milota — kameraman filmu a členové expertní kameramanské skupiny – prof. Jaromír Šofr, prof. Jiří Myslík, Andrej Barla, Ivan Vít a Daniel Souček. Výsledná digitalizace byla provedena v Universal Production Partners (UPP), kde práce vedl vrchní technolog UPP Ivo Marák.

Zúčastnění kameramani a digitální restaurátoři proto důrazně protestují, aby si NFA a Státní fond kinematografie (SFK) přivlastňovaly jejich práci, neuváděly jejich přítomnost a použitou metodiku DRA v titulcích digitalizovaných filmů, a dokonce je ani nezvaly na premiéry digitalizovaných filmů a nadále tím mátly veřejnost, že tuto práci prováděl někdo jiný.

Další filmy, které byly restaurovány podle metodiky DRA za účasti expertní skupiny kameramanů a kdy fakt o použité metodice DRA nebyl uveden v titulcích filmů:

Daleká cesta, režiséra Alfréda Radoka a kameramana Josefa Střechy
Lásky jedné plavovlásky, režiséra Miloše Formana a kameramana Miroslava Ondříčka
Zborov, režisérů Jana Alfréda Holmana a Jiřího Slavíčka a kameramanů Josefa Střechy a Vladimíra Kolátora
Postřižiny, režiséra Jiřího Menzela a kameramana Jaromíra Šofra
Na samotě u lesa, režiséra Jiřího Menzela a kameramana Jaromíra Šofra
Báječní muži s klikou, režiséra Jiřího Menzela a kameramana Jaromíra Šofra

Expertní skupina DRA: zleva – Jaromír Šofr, Jiří Myslík, Daniel Souček, Marek Jícha, Stanislav Milota. Foto: Ivan Vít

Asociace českých kameramanů
V Praze dne 29. 6. 2019