Zpráva o společné konferenci Kvality života a tvorby v českém filmovém průmyslu

Iniciativa uspořádat konferenci, která by poprvé tematizovala postavení pracovníků a pracovnic v audiovizi, jejich psychické zdraví a sociální podmínky, a porovnala je s podmínkami v zahraničí, vzešla od nového prezidenta AČK Pavla Berkoviče. Pětihodinová konference proběhla 9. 11. 2024 v prostorách Kampusu Hybernská a pořádaly ji společnými silami Asociace českých kameramanůAsociace režisérů, scenáristů a dramaturgů a Asociace filmových střihačů a střihaček. Pokládáme za velký úspěch, že našich 16 řečníků a řečnic si přišlo poslechnout okolo 130 kolegů a kolegyň. Příspěvky často vyvolávaly silné emoce a podařilo se vytvořit atmosféru spojenectví a sounáležitosti. V nejbližší budoucnosti musí zástupci a zástupkyně tří pořádajících organizací v první řadě zformulovat požadavky, které povedou k narovnání pracovních podmínek filmařů a filmařek, následně pak pozvat k jednání o těchto požadavcích další výrazné hráče české audiovize (APA, televize).

K dispozici je nyní záznam z konference:

Program:

BLOK 1 – DŮSLEDKY NEZDRAVÉHO NASTAVENÍ PRACOVNÍCH PODMÍNEK PRO FILMAŘE

  1. Linda Pilková a Janka Neustupová – Studie Insight
  • Výsledky studie Insight (2024) zaměřující se na aktuální stav pracovních podmínek a duševního zdraví pracovníků v českém filmovém průmyslu.
  1. Tomáš Pak – Bezpečný film
  • Projekt Bezpečný film probíhající na FAMU – cíle, vývoj, zapojení partneři
  • Postavení člena štábu v ČR a v zahraničí
  • Nekompatibilnost pracovních podmínek v rámci produkcí v ČR
  • Proč je postavení odborů nezastupitelné. Redefinice činnosti odborů v prostředí s převahou OSVČ
  1. Jindřich Andrš – Výzkum o podmínkách výroby dokumentárních filmů
  • Tvůrci a producenti celovečerních dokumentárních filmů v ČR – realita.
  1. Anna Ryndová – Proměny filmových profesí v důsledku technologického vývoje
  • Proměny se dotýkají všech profesí, ale největší měrou se proměnila práce střihače – je tvůrce obsahu. Střižna jako místo, kde se sejdou všechny tvůrčí složky a film vytvářejí ve vzájemné spolupráci.

BLOK 2 – PRACOVNÍ A ŽIVOTNÍ PODMÍNKY FILMAŘŮ U NÁS A V ZAHRANIČÍ

  1. Pavel Berkovič, Lukáš Hyksa – Vývoj AČK
  • Směřování asociace a rozšíření o osvětlovače, posléze další profese, vztahující se ke kameře. Řešení hereckých závazků během natáčení.
  1. Nick Kollár – Situace a postavení kameramanů na Slovensku
  • Podmienky práce kameramanov a kameramaniek na Slovensku. Aktuálne výzvy v oblasti kultúry na Slovensku.
  1. Pavel Marik – Pracovní podmínky filmařů v Německu
  • Filmaři jako zaměstnanci, propracovaný sociální systém atd.
  1. Marek Adamczyk, Selma Ročková – Art Agent
  • Současná pozice HA a její fungování v rámci divadelní sítě a v rámci AV industry.
  • Komu HA dokáže pomoci a komu ne? Jaké je současné složení členské základny HA?
  • Nejpalčivější problémy herců v zaměstnání a herců na volné noze.
  • Pilíře potřebné ke zlepšení prostředí herecké profese – vzdělání, legislativa, lepší představa o vlastní hodnotě.
  • Budoucnost působení HA – orientace na mladší členy, organizování pomocných aktivit, potřeba zlepšit pomoc členům v právní oblasti.
  1. Barbora Fabiánová – Kateřina Oujezdská  – Actorsmap
  2. Michaela Režová – Rada animovaného filmu
  3. Yvonne Teysslerová – Práce vs rodina
  • Kamera vs Studia vs Rodina

BLOK 3 – NÁVRHY NA ZLEPŠENÍ SITUACE, POHLED DO BUDOUCNOSTI

  1. Marta Nováková – Aktivity ARAS směřující k systémovým změnám
  • Vzdělávání členů i veřejnosti, nutnost spolupráce mezi filmovými asociacemi, ale i napříč kreativními obory – KKF, systémové změny.
  • Status umělce – film o pracovních podmínkách v kreativních oborech v ČR.
  1. Alena Derzsiová – Status umělce pro filmaře
  • Filmař jako OSVČ, o co přicházíme a jaká opatření potřebujeme.

Závěrečná diskuze

  • Otevřená diskuze, moderuje Pavel Berkovič
  • Tomáš Pak, Nick Kollár, Ondřej Lukeš, Vratislav Šlajer, Tomasz Winski, Alžběta Malá