Práce kameramana / kameramanky zahrnuje řadu lidských činností ve všech fázích výroby audiovizuálního díla. Každý z následujících bodů nese nezpochybnitelnou váhu a je nezanedbatelný pro vznik kvalitního audiovizuálního umělecky či komerčně úspěšného díla.
(Pravidla povinností sepsal John Hora ASC. Pravidla pro kameramany pracující v ČR upravilo AČK.)
PŘÍPRAVNÉ PRÁCE
Navržení a vytvoření obrazové koncepce
- Předběžná diskuze s režisérem/režisérkou o všech aspektech scénáře a jeho/jejím přístupu k obrazu
- Analýza scénáře jako celku
- Analýza struktury příběhu
- Analýza postav
- Rešerše dobového kontextu, událostí, základního tématu a vhodné stylizace
- Vytvoření obrazové stylu a vizualizace obrazové koncepce
- Další diskuze s režisérem/režisérkou o nových nápadech
- Shoda s režisérem/režisérkou na obrazové koncepci
- Diskuze a dohoda s architektem/architektkou
- Technická rešerše a diskuze nad možnými postupy se supervizorem VFX, návrh vhodných spolupracovníků v oblasti triků (za které se kameraman/kameramanka zaručí)
Navržení a vytvoření praktického postupu
- Zjištění a ověření možností rozpočtu
- Obhlídky a výběr lokací
- Záznam poloh Slunce ve vztahu k lokaci a datu natáčení
- Ověření místního počasí vzhledem k datu natáčení a vyhodnocení jeho možného vlivu na natáčení
- Kontrola, diskuze a schválení plánů scény a dekorací
- Kontrola a schválení rekvizit, hracích vozidel a jiných hracích dopravních prostředků, maket a miniatur
Navržení a vytvoření technického postupu
- Návštěva půjčoven filmové techniky
- Návštěva laboratoří a digitálních pracovišť za účelem vytvoření postupu pro dokončovací práce pro jakoukoli kombinaci digitálního a analogového obrazu, vytvoření protokolu pro dokončovací práce
- Seznámení se s novou filmovou technikou a její obsluhou
- Návrh (nebo zadání takového návrhu) nové speciální techniky nebo speciálního postupu pro účely plánované produkce
- Vytvoření manuálu vizuálních efektů a postupů a jejich standardizace v rámci plánované produkce
- Spolupráce na storyboardu a na jeho schválení
- Návrh (nebo zadání takového návrhu) a schválení všech vestavěných a účelových (praktických) svítidel
- Vytvoření zasvětlovacího a rigovacího plánu pro dekorace a ostatní lokace ve spolupráci s hlavním osvětlovačem a kamerovou službou
Kontrola kvality
- Výběr a schválení hlavní kamerové posádky, filmového materiálu, laboratoře, digitálního pracoviště pro dokončovací práce, technického kamerového vybavení, druhého štábu, VFX spolupracovníků a dalších spolupracovníků účastných na dokončovacích pracích
- Supervize výroby nového nebo modifikovaného filmového vybavení
- Obhlídky kulis a dekorací během stavby
- Schválení posuvných stěn a stropů a všech dalších pohyblivých částí scény
- Kontrola praktických světel a vestavěných světelných zdrojů
- Technická obhlídka lokací a dekorací se všemi ostatními složkami štábu za účelem definice požadavků
- Schválení barevností a textur scény
- Schválení barevností a textur kostýmů
- Schválení líčení a účesů
- Vytvoření (nebo zadání vytvoření) a schválení seznamů kamerové, osvětlovací a gripové techniky
- Kontrola standardů kvality projekčních zařízení a kinosálů určených pro kontrolu denních prací
- Kontrola správných standardů a vyhovujících parametrů trikových ateliérů určených pro zadní projekci, klíčovací pozadí či LED stěny
- Kontrola a supervize tvorby trikových podkladů pro zadní projekci, klíčovací pozadí či LED stěny
Realizace
- Schválení zasvěcovacích figurantů (stand-inů)
- Zaškolení štábu v používání veškerého nového vybavení
- Technická obhlídka lokací a dekorací s režisérem a návrh natáčecího plánu
- Vytvoření seznamu speciální techniky včetně dnů, kdy bude zapotřebí, pro vedoucího natáčení
- Spolupráce s asistentem/asistentkou režie na natáčecím plánu (čas potřebný na každou scénu a pořadí záběrů s ohledem na světelné podmínky, počasí a logistiku technického postupu)
- Odhad potřebného materiálu (typ, množství a velikost filmového materiálu nebo digitálních záznamových zařízení včetně potřebné zálohy) a zajištění jeho objednání prostřednictvím produkce
- Určení potřebného množství pracovní síly pro natáčení a jeho přípravu (rigging, zasvěcování) včetně dnů, kdy bude zapotřebí, a její schválení s produkcí
- Pomoc ostatním složkám štábu se zajištěním potřebného vybavení, pracovní síly a testů• Udržování pravidelného kontaktu s ostatními hlavními profesemi
- Předvídání problémů mezi jednotlivými složkami a pomoc při jejich řešení
- Kontrola nakládky a dopravy filmové techniky
- Návštěva hereckých zkoušek
- Poskytnutí rady a podpory režisérovi/režisérce
- Pomoc producentovi/producentce nebo produkci s řešením jakýchkoliv produkčních problémů
Testování
- Natočení testů obrazového stylu
- Natočení laboratorních testů
- Natočení světelných zkoušek a zkoušek s hlavními herci
- Natočení kamerových testů a testů objektivů
- Natočení testů kostýmů a make-upu
- Natočení testů pro účely VFX
- Otestování jakýchkoliv neobvyklých rigovacích řešení, rekvizit a praktických nebo technologických postupů
NATÁČENÍ
Plánování
- Kontrola a schválení všech dispozic a pořadí záběrů v natáčecím plánu na daný den
Blocking (aranžmá scény)
- Sledování herecké zkoušky scény, která se má natáčet
- Rozzáběrování a aranžmá scény s režisérem
- Zvolení objektivu a kompozice a konzultace s režisérem/režisérkou
- Ujištění se o tom, že kompozice a pohyb kamery naplňují záměr scény
- Vyřešení mechanických problémů se švenkrem, asistentem/asistentkou kamery, key gripem a obsluhou jeřábu
- Stanovení pokynů a orientačních momentů určujících pohyb kamery
- Zkouška se stand-iny a doladění aranžmá
- Zajištění dostatečného pokrytí scény pro střih
- Spolupráce s asistentem/asistentkou režie na vytvoření akce v zadních plánech
Svícení
- Zasvícení dekorace/lokace s maximální výhodou vzhledem k příběhu, stylu a dramatickému obsahu
- Zasvícení každého herce způsobem, který podpoří postavu
- Posouzení vytvořené atmosféry světla vzhledem k vyprávění
- Volba způsobu zasvícení zajišťující maximální úsporu času mezi jednotlivými záběry
- Úprava nejsvětlejších ploch, stínů, patiny a prachu na dekoraci a rekvizitách v záběru ve spolupráci se stavbou• Stanovení pokynů a orientačních momentů určujících světelné změny (práce se stmívačem, spot lighty, barevnými změnami a jakékoli další programování světel)
Příprava
- Vyřešení problémů se zvukem
- Vyřešení problémů s ostatními složkami štábu
- Kontrola, uzpůsobení a schválení všech kaskadérských kousků s koordinátorem/koordinátorkou kaskadérů
- Umístění jakýchkoliv dalších kamer potřebných pro zachycení kaskadérských scén
- Opětovné prověření bezpečnosti natáčení se všemi zúčastněnými složkami
- Provedení posledních úprav záběru s režisérem
- Poslední pohybová zkouška s herci, vyřešení jakýchkoli výrazných problémů
Natáčení
- Natočení scény
- Schválení nebo oprava jetí
- Kontrola nastavení záběru a příprava na další jetí
- Natočení všech potřebných podkladů pro trikové záběry
- Natočení veškerého materiálu potřebného pro skript
- Instrukce pro přechod na další záběr
Administrativa
- Určení prvního postavení kamery, kterým se bude začínat ráno a po obědové pauze
- Umožnění získání potřebného materiálu “making of” štábům a novinářům
- Komunikace všech speciálních skriptových poznámek ohledně kamery a světel se skriptem
- Snaha o úsporné využití všech zbytků filmového materiálu („short endů“)
- Ujištění se o naplnění natáčecího dne
- Projednání prvního záběru následujícího dne
- Zajištění přístupu kamerové, osvětlovačské a gripové posádky ke kopiím faktur za půjčenou či zakoupenou filmovou techniku a schválení těchto faktur před zaplacením
- Řešení stávajících nebo nadcházejících produkčních problémů
- Zodpovězení všech dotazů ohledně nadcházejících problémů
- Návštěva vedoucí/vedoucího natáčení a producenta/producentky na konci dne
- Kontrola vrácení veškeré nepoužívané filmové techniky
Kontrola kvality
- Vyžádání laboratorní zprávy nebo ověření zálohy natočeného materiálu a jeho dalšího zpracování pro denní práce
- Kontrola denních prací s režisérem, producentem, střihačem a případně dalšími členy štábu
- Projednání a schválení denních prací
- Konzultace denních prací s maskérem/maskérkou, kostymérem/kostymérkou, architektem/architektkou a asistentem/asistentkou režie
- Promítnutí, projednání a schválení denních prací druhého štábu nebo VFX štábu
- V případě potřeby objednání nových kopií nebo nového zpracování denních prací
Školení
- Zaškolení začínajících herců v běžných filmových postupech (chození na značky, velikosti záběru, objektivy apod.)
- Zaškolení členů kamerové posádky pro postup na vyšší pozici
Nepředvídané události
- V případě indispozice režiséra/režisérky dokončení natáčecího dne místo něho/ní
DOKONČOVACÍ PRÁCE
Dotáčky
- Projednání a respektování termínů odevzdání pro veškeré dokončovací práce
- Natočení a schválení dotáček scén nebo insertů, speciálních efektů a materiálu pořízeného druhým štábem
Barevné korekce (colour grading)
- Barevná korekce a schválení traileru pro kina a televizi
- Schválení všech optických a digitálních VFX kompozic
- Barevná korekce střiženého materiálu
- Opětovná úprava barevné korekce dokud není správná
Kontrola kvality
- Schválení finální kopie (film, DCP)
- Společná projekce s režisérem
- Schválení interpozitivu (IN) a internegativů (IN), kopií určených pro distribuci a všech fotochemických derivátů originálního formátu
- Supervize a schválení převodu filmové/digitální kopie na digitální/filmový záznam (4K, 2K, TV master, digitální intermediáty a screenery, archivní mastery atd.)
- Supervize a schválení všech ořezů a změn formátů filmu nebo materiálu
- Projekce digitálních formátů s režisérem/režisérkou v odpovídajícím dispozitivu
Propagace
- Účast na veškeré propagaci (tiskové konference, časopisy, internet, radio, televize nebo komentář k filmu apod.)
Restaurování/archivace
- Účast na jakémkoliv budoucím dodatečném vydání díla a vytvoření nové archivní nebo elektronické kopie