Práva a povinnosti kameramana / kameramanky

Pro členyPrávní zastupování a poradyHonoráře kameramanůPojištění odpovědnostiÚčetní poradnaSazebník honorářů České televizePráva a povinnosti kameramana / kameramanky

Práce kameramana / kameramanky zahrnuje řadu lidských činností ve všech fázích výroby audiovizuálního díla. Každý z následujících bodů nese nezpochybnitelnou váhu a je nezanedbatelný pro vznik kvalitního audiovizuálního umělecky či komerčně úspěšného díla.

(Pravidla povinností sepsal John Hora ASC. Pravidla pro kameramany pracující v ČR upravilo AČK.)

PŘÍPRAVNÉ PRÁCE

Navržení a vytvoření obrazové koncepce

  • Předběžná diskuze s režisérem/režisérkou o všech aspektech scénáře a jeho/jejím přístupu k obrazu
  • Analýza scénáře jako celku
  • Analýza struktury příběhu
  • Analýza postav
  • Rešerše dobového kontextu, událostí, základního tématu a vhodné stylizace
  • Vytvoření obrazové stylu a vizualizace obrazové koncepce
  • Další diskuze s režisérem/režisérkou o nových nápadech
  • Shoda s režisérem/režisérkou na obrazové koncepci
  • Diskuze a dohoda s architektem/architektkou
  • Technická rešerše a diskuze nad možnými postupy se supervizorem VFX, návrh vhodných spolupracovníků v oblasti triků (za které se kameraman/kameramanka zaručí)

Navržení a vytvoření praktického postupu

  • Zjištění a ověření možností rozpočtu
  • Obhlídky a výběr lokací
  • Záznam poloh Slunce ve vztahu k lokaci a datu natáčení
  • Ověření místního počasí vzhledem k datu natáčení a vyhodnocení jeho možného vlivu na natáčení
  • Kontrola, diskuze a schválení plánů scény a dekorací
  • Kontrola a schválení rekvizit, hracích vozidel a jiných hracích dopravních prostředků, maket a miniatur

Navržení a vytvoření technického postupu

  • Návštěva půjčoven filmové techniky
  • Návštěva laboratoří a digitálních pracovišť za účelem vytvoření postupu pro dokončovací práce pro jakoukoli kombinaci digitálního a analogového obrazu, vytvoření protokolu pro dokončovací práce
  • Seznámení se s novou filmovou technikou a její obsluhou
  • Návrh (nebo zadání takového návrhu) nové speciální techniky nebo speciálního postupu pro účely plánované produkce
  • Vytvoření manuálu vizuálních efektů a postupů a jejich standardizace v rámci plánované produkce
  • Spolupráce na storyboardu a na jeho schválení
  • Návrh (nebo zadání takového návrhu) a schválení všech vestavěných a účelových (praktických) svítidel
  • Vytvoření zasvětlovacího a rigovacího plánu pro dekorace a ostatní lokace ve spolupráci s hlavním osvětlovačem a kamerovou službou

Kontrola kvality

  • Výběr a schválení hlavní kamerové posádky, filmového materiálu, laboratoře, digitálního pracoviště pro dokončovací práce, technického kamerového vybavení, druhého štábu, VFX spolupracovníků a dalších spolupracovníků účastných na dokončovacích pracích
  • Supervize výroby nového nebo modifikovaného filmového vybavení
  • Obhlídky kulis a dekorací během stavby
  • Schválení posuvných stěn a stropů a všech dalších pohyblivých částí scény
  • Kontrola praktických světel a vestavěných světelných zdrojů
  • Technická obhlídka lokací a dekorací se všemi ostatními složkami štábu za účelem definice požadavků
  • Schválení barevností a textur scény
  • Schválení barevností a textur kostýmů
  • Schválení líčení a účesů
  • Vytvoření (nebo zadání vytvoření) a schválení seznamů kamerové, osvětlovací a gripové techniky
  • Kontrola standardů kvality projekčních zařízení a kinosálů určených pro kontrolu denních prací
  • Kontrola správných standardů a vyhovujících parametrů trikových ateliérů určených pro zadní projekci, klíčovací pozadí či LED stěny
  • Kontrola a supervize tvorby trikových podkladů pro zadní projekci, klíčovací pozadí či LED stěny

Realizace

  • Schválení zasvěcovacích figurantů (stand-inů)
  • Zaškolení štábu v používání veškerého nového vybavení
  • Technická obhlídka lokací a dekorací s režisérem a návrh natáčecího plánu
  • Vytvoření seznamu speciální techniky včetně dnů, kdy bude zapotřebí, pro vedoucího natáčení
  • Spolupráce s asistentem/asistentkou režie na natáčecím plánu (čas potřebný na každou scénu a pořadí záběrů s ohledem na světelné podmínky, počasí a logistiku technického postupu)
  • Odhad potřebného materiálu (typ, množství a velikost filmového materiálu nebo digitálních záznamových zařízení včetně potřebné zálohy) a zajištění jeho objednání prostřednictvím produkce
  • Určení potřebného množství pracovní síly pro natáčení a jeho přípravu (rigging, zasvěcování) včetně dnů, kdy bude zapotřebí, a její schválení s produkcí
  • Pomoc ostatním složkám štábu se zajištěním potřebného vybavení, pracovní síly a testů• Udržování pravidelného kontaktu s ostatními hlavními profesemi
  • Předvídání problémů mezi jednotlivými složkami a pomoc při jejich řešení
  • Kontrola nakládky a dopravy filmové techniky
  • Návštěva hereckých zkoušek
  • Poskytnutí rady a podpory režisérovi/režisérce
  • Pomoc producentovi/producentce nebo produkci s řešením jakýchkoliv produkčních problémů

Testování

  • Natočení testů obrazového stylu
  • Natočení laboratorních testů
  • Natočení světelných zkoušek a zkoušek s hlavními herci
  • Natočení kamerových testů a testů objektivů
  • Natočení testů kostýmů a make-upu
  • Natočení testů pro účely VFX
  • Otestování jakýchkoliv neobvyklých rigovacích řešení, rekvizit a praktických nebo technologických postupů

NATÁČENÍ

Plánování

  • Kontrola a schválení všech dispozic a pořadí záběrů v natáčecím plánu na daný den

Blocking (aranžmá scény)

  • Sledování herecké zkoušky scény, která se má natáčet
  • Rozzáběrování a aranžmá scény s režisérem
  • Zvolení objektivu a kompozice a konzultace s režisérem/režisérkou
  • Ujištění se o tom, že kompozice a pohyb kamery naplňují záměr scény
  • Vyřešení mechanických problémů se švenkrem, asistentem/asistentkou kamery, key gripem a obsluhou jeřábu
  • Stanovení pokynů a orientačních momentů určujících pohyb kamery
  • Zkouška se stand-iny a doladění aranžmá
  • Zajištění dostatečného pokrytí scény pro střih
  • Spolupráce s asistentem/asistentkou režie na vytvoření akce v zadních plánech

Svícení

  • Zasvícení dekorace/lokace s maximální výhodou vzhledem k příběhu, stylu a dramatickému obsahu
  • Zasvícení každého herce způsobem, který podpoří postavu
  • Posouzení vytvořené atmosféry světla vzhledem k vyprávění
  • Volba způsobu zasvícení zajišťující maximální úsporu času mezi jednotlivými záběry
  • Úprava nejsvětlejších ploch, stínů, patiny a prachu na dekoraci a rekvizitách v záběru ve spolupráci se stavbou• Stanovení pokynů a orientačních momentů určujících světelné změny (práce se stmívačem, spot lighty, barevnými změnami a jakékoli další programování světel)

Příprava

  • Vyřešení problémů se zvukem
  • Vyřešení problémů s ostatními složkami štábu
  • Kontrola, uzpůsobení a schválení všech kaskadérských kousků s koordinátorem/koordinátorkou kaskadérů
  • Umístění jakýchkoliv dalších kamer potřebných pro zachycení kaskadérských scén
  • Opětovné prověření bezpečnosti natáčení se všemi zúčastněnými složkami
  • Provedení posledních úprav záběru s režisérem
  • Poslední pohybová zkouška s herci, vyřešení jakýchkoli výrazných problémů

Natáčení

  • Natočení scény
  • Schválení nebo oprava jetí
  • Kontrola nastavení záběru a příprava na další jetí
  • Natočení všech potřebných podkladů pro trikové záběry
  • Natočení veškerého materiálu potřebného pro skript
  • Instrukce pro přechod na další záběr

Administrativa

  • Určení prvního postavení kamery, kterým se bude začínat ráno a po obědové pauze
  • Umožnění získání potřebného materiálu “making of” štábům a novinářům
  • Komunikace všech speciálních skriptových poznámek ohledně kamery a světel se skriptem
  • Snaha o úsporné využití všech zbytků filmového materiálu („short endů“)
  • Ujištění se o naplnění natáčecího dne
  • Projednání prvního záběru následujícího dne
  • Zajištění přístupu kamerové, osvětlovačské a gripové posádky ke kopiím faktur za půjčenou či zakoupenou filmovou techniku a schválení těchto faktur před zaplacením
  • Řešení stávajících nebo nadcházejících produkčních problémů
  • Zodpovězení všech dotazů ohledně nadcházejících problémů
  • Návštěva vedoucí/vedoucího natáčení a producenta/producentky na konci dne
  • Kontrola vrácení veškeré nepoužívané filmové techniky

Kontrola kvality

  • Vyžádání laboratorní zprávy nebo ověření zálohy natočeného materiálu a jeho dalšího zpracování pro denní práce
  • Kontrola denních prací s režisérem, producentem, střihačem a případně dalšími členy štábu
  • Projednání a schválení denních prací
  • Konzultace denních prací s maskérem/maskérkou, kostymérem/kostymérkou, architektem/architektkou a asistentem/asistentkou režie
  • Promítnutí, projednání a schválení denních prací druhého štábu nebo VFX štábu
  • V případě potřeby objednání nových kopií nebo nového zpracování denních prací

Školení

  • Zaškolení začínajících herců v běžných filmových postupech (chození na značky, velikosti záběru, objektivy apod.)
  • Zaškolení členů kamerové posádky pro postup na vyšší pozici

Nepředvídané události

  • V případě indispozice režiséra/režisérky dokončení natáčecího dne místo něho/ní

DOKONČOVACÍ PRÁCE

Dotáčky

  • Projednání a respektování termínů odevzdání pro veškeré dokončovací práce
  • Natočení a schválení dotáček scén nebo insertů, speciálních efektů a materiálu pořízeného druhým štábem

Barevné korekce (colour grading)

  • Barevná korekce a schválení traileru pro kina a televizi
  • Schválení všech optických a digitálních VFX kompozic
  • Barevná korekce střiženého materiálu
  • Opětovná úprava barevné korekce dokud není správná

Kontrola kvality

  • Schválení finální kopie (film, DCP)
  • Společná projekce s režisérem
  • Schválení interpozitivu (IN) a internegativů (IN), kopií určených pro distribuci a všech fotochemických derivátů originálního formátu
  • Supervize a schválení převodu filmové/digitální kopie na digitální/filmový záznam (4K, 2K, TV master, digitální intermediáty a screenery, archivní mastery atd.)
  • Supervize a schválení všech ořezů a změn formátů filmu nebo materiálu
  • Projekce digitálních formátů s režisérem/režisérkou v odpovídajícím dispozitivu

Propagace

  • Účast na veškeré propagaci (tiskové konference, časopisy, internet, radio, televize nebo komentář k filmu apod.)

Restaurování/archivace

  • Účast na jakémkoliv budoucím dodatečném vydání díla a vytvoření nové archivní nebo elektronické kopie