Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /pub/ackackwa/ceskam.cz/web/www/wp-includes/functions.php on line 6121
Kdo je kameraman – Asociace českých kameramanů

Kdo je kameraman

Asociace českých kameramanůKdo je kameramanStanovyPrezidium AČKStatut Cen AČKPřihláškaKontakt

PROFESE – KAMERAMAN

Kameraman je autorem finálního záznamu obrazové složky audiovizuálního díla. Dle rozhodnutí 1. mezinárodního kongresu kameramanů v Huelvě 2004 je kameraman právoplatným spoluautorem celého audiovizuálního díla.

V rámci své dramaticko-výtvarné činnosti vybírá pro snímání vhodnou hmotnou realitu, kterou v rámci dramaturgické koncepce audiovizuálního díla povýší kvalifikovaným využitím výrazových prostředků audiovizuální fotografie na emocionálně působivou.

Těmito prostředky jsou zejména: světlotonální a barevné řešení obrazu, organizace jeho hmotné náplně v daném obrazovém formátu, optická kresba, prostorovost lineární a tonální, rakurs, prostředky souvisící s pohybem, jakož i další speciálně volené postupy.

V důsledku těchto tvůrčích postupů se ve výsledném audiovizuálním díle neuplatňuje pouze hmotná realita, předměty nebo osoby i jejich reakce samy o sobě, nýbrž jejich obraz vytvořený shora uvedenou aktivitou kameramana.

Předpokladem realizace uměleckých záměrů a představ kameramana jsou jeho technické znalosti a organizační schopnosti. Vedle profesionálních a technicko-technologických znalostí musí mít kameraman schopnost logického myšlení se zásobou teoretických znalostí, schopnost analytického i syntetického myšlení, smysl pro formální přesnost a preciznost, kombinační smysl a hbitost myšlení, schopnost podřídit se vedoucím tvůrčím úkolům a spolupracovat na jejich splnění s dalšími tvůrčími pracovníky – zejména s režisérem.

Organizační schopnosti kameramana musí být opřeny o znalosti psychologie a schopnost řídit malé skupiny podřízených pracovníků, včetně schopnosti rychlého a současně zodpovědného rozhodování v krizových situacích za přítomnosti většího počtu lidí.

Souhrn všech uvedených nároků při realizaci filmu vede k enormní psychické a nervové zátěži.

Z hlediska podřízenosti odpovídá kameraman režisérovi za uměleckou hodnotu obrazové stránky audiovizuálního díla a producentovi za technickou kvalitu fotografie v zájmu další reprodukovatelnosti.

Kameraman je povinen respektovat stanovy oborové profesní organizace (Asociace českých kameramanů), pokud je jejím členem.