TISKOVÁ ZPRÁVA O NOMINACÍCH NA CENY AČK | Novinky

přidáno: 11.2.2018

Tisková zpráva o 23. Slavnostním předávání cen Asociace českých kameramanů, které se bude konat dne 28. 2. 2018 v 18.30 hodin v kině Lucerna v Praze

Asociace českých kameramanů udělí 28. února 2018 na Slavnostním večeru v pražském kině Lucerna již po dvacáté třetí své profesní Ceny.

Asociace českých kameramanů společně s občanským sdružením OOA-S udělí cenu studentu katedry kamery FAMU Adamu Machovi za film Kamion. Toto uznání je určeno posluchačům oboru kamery filmových škol v České republice za mimořádný počin v oblasti obrazové koncepce filmu.

Adam Mach se narodil v roce 1992 v Praze. Po studiu na gymnáziu byl přijat na Filmovou Akademii Miroslava Ondříčka v Písku, kde studoval obor kamera mezi lety 2011 a 2013. Od roku 2013 studuje kameru na FAMU. V roce 2016 obdržel za film Strach (režie Michal Blaško) cenu za nejlepší kameru v krátkém filmu na 4. ročníku festivalu Asociace francouzských kameramanů Caméflex AFC v Paříži a také na 8. ročníku festivalu Kamera Oko v Ostravě. Krátký film Atlantida, 2003 (režie Michal Blaško), na kterém se Mach podílel jako kameraman měl premiéru v roce 2017 na filmovém festivalu v Cannes v sekci Cinéfondation. Film Kamion (režie Mach, Blaško) měl v říjnu 2017 premiéru na 33. Mezinárodním Waršavském filmovém festivalu.

Asociace českých kameramanů společně s občanským sdružením DILIA udělí na návrh svého prezídia Cenu za celoživotní kameramanské dílo kameramanovi Kristiánu Hynkovi.

Kameraman Kristián Hynek se narodil v roce 1944 v Praze. Po ukončení gymnazia se stal žákem na Učňovské škole fotografické v letech 1962 až 1964, kde se v něm plně rozvinul zájem o fotografii a také o film. Proto se logicky úspěšně zúčastnil přijímacích pohovorů na katedru kamery FAMU, kde s plným zájmem a úspěchem studoval v letech 1964 až 1971. Během studia intenzivně vnímal kreativitu profesní přípravy v oblasti filmové a později televizní fotografie. S velkým zaujetím přijímal profesionální a lidské kvality profesorů Jána Šmoka, Jaroslava Boučka, Ilji Bojanovského, Jana Kališe a Jaroslava Kučery. Po absolvování filmové fakulty pracoval krátce ve filmovém studiu Barrandov. V té době se úspěšně zúčastnil konkurzu na kameramana České televize v redakci dokumentární tvorby, kde začal pracovat jako samostatný kameraman. Pro své vynikající profesionální a osobní kvality se stal brzy velmi žádaným kameramanem. Při plnění nejrůznějších kameramanských úkolů, se mohl plně rozvinout jeho talent a obrazový cit pro zachycení spontánních a neopakovatelných jevú před kamerou. Velmi oceňovaná byla jeho práce s ruční kamerou. To významě využívali režiséři pracující v žánru dokumentární tvorby. Jiří Věrčák (Hodiny bez potlesku), Václav Sklenář, Viktor Polesný (Potomci a předkové), Vladimír Drha, Helena Třeštíková a Karel Kopš. V 80. letech se stále častěji uplatňuje ve tvorbě hraných filmů. Z práce v dokumentárním žánru si sem přináší kameramanskou pohotovost, cit pro pravdivé reálné světlo a obrazovou koncepčnost. Pro obrazové a emocionální vyprávění příběhu jednotlivých filmů dovede zvolit vždy nejvhodnější filmové výrazové prostředky, světlotonální atmosféru a obrazový koncept. Ve studiu Barrandov spolupracuje s režiséry Karlem Smyczkem (3. patro), Václavem Křístkem. Současně spolupracuje s Českou televizí s režiséry Jiřím Adamcem (Dlouhá míle), Ondřejem Havelkou (Zdravý nemocný Vlastimil Brodský), Jaroslavem Dudkem (Nevěstinec duší), Jiřím Strachem (Vyvraždění rodiny Grunů), Zdenkem Zelenkou (Karlínská balada), Ladislavem Smočkem (Bitva na kopci) a Hanou Kofránkovou (Náhlé neštěstí). Je třeba připomenout jeho práci pro německé televizní stanice. Od roku 1992 je pedagogem katedry kamery FAMU, kde se postupně stává respektovanou osobností s akademickým titulem docenta. V roce 2010 byl oceněn Asociací českých kameramanů cenou za vynikající kameramanskou práci na filmu režiséra Ondřeje Havelky „Magdalena„. Takže zcela logicky můžeme Kristianu Hynkovi blahopřát k udělení ceny za celoživotní kameramanské dílo.

Porota Cen Asociace českých kameramanů za rok 2017 pracovala v tomto složení:

• Jiří Bartoška – prezident MFFKV

• Jan Prušinovský – režisér

• Jan Mattlach – filmový střihač

• Andrej Barla - kameraman

• Jan Osten – kameraman

• Josef Hanuš – kameraman

• Ondřej Belica – kameraman

 

Na Cenu za vynikající kameramanské televizní dílo byly nominovány snímky:

KOZY LÉČÍ    rež. Lenka Wimmerová   kam. Václav Tlapák  

NEJLEPŠÍ PŘÍTEL rež. Karel Janák   kam. Martin Šácha  

MONSTRUM rež. Viktor Polesný   kam. David Ployhar  

ZÁDUŠNÍ OBĚŤ rež. Jiří Svoboda   kam. Vladimír Smutný  

SPRAVEDLNOST rež. Peter Bebjak   kam. Martin Žiaran  

BOHÉMA rež. Robert Sedláček   kam. Petr Koblovský  

SVĚT POD HLAVOU rež. Marek Najbrt   kam. Martin Štěpánek  

LABYRINT  II rež. Jiří Strach   kam. Martin Šec

 

Na Cenu za vynikající kameramanské filmové dílo byly nominovány snímky:

8 HLAV ŠÍLENSTVÍ rež. Marta Nováková   kam. Lukáš Hyksa  

ABSENCE BLÍZKOSTI rež. Josef Tuka   kam. Jan Cabalka  

BÁBA Z LEDU rež. Bohdan Sláma   kam. Diviš Marek  

KŘIŽÁČEK rež. Václav Kadrnka   kam. Jan Baset Střítežský  

KVARTETO rež. Miroslav Krobot   kam. Juraj Chlpik  

MILADA rež. David Mrnka   kam. Martin Štrba  

OUT rež. Gyorgy Kristóf   kam. Gergely Pohárnok  

PO STRINIŠTI BOS rež. Jan Svěrák   kam. Vladimír Smutný  

PŘÁNÍ K MÁNÍ rež. Vít Karas   kam. Pavel Berkovič  

ŠPÍNA rež. Tereza Nvotová   kam. Marek Dvořák

PIRKO rež. Lucia a Petr Klein Svoboda kam. Asen Šopov

 

prof. MgA. Marek JÍCHA v.r. prezident A.Č.K.

 

TISKOVÁ ZPRÁVA V PDF