PŮVODNĚ ČESKÝ FILM ZPĚTVKINECH V KOLORITU MAĎARSKÉ VERZE | Novinky

přidáno: 16.11.2015

PŮVODNĚ ČESKÝ FILM    #ZPĚTVKINECH   V KOLORITU MAĎARSKÉ VERZE

Adéla ještě nevečeřela

předpremiéra digitálně restaurovaného filmu dne 14.11. 2015

V kině Lucerna proběhla dne 14.11. 2015 předpremiéra digitálně restaurovaného filmu „Adéla ještě nevečeřela“, který byl natočen v roce 1977 a jsou pod ním podepsání režisér Oldřich Lipský, scénárista Jiří Brdečka a kameraman Jaroslav Kučera, jeden z předních kameramanů, který se zapsal do zlatého fondu české kinematografie prací na filmech ze 60. let Vojtěcha Jasného, Věry Chytilové a dalších.

Restaurování snímku v maďarských laboratořích Magyar Nemzeti Filmalap zaštítil odborně i organizačně Národní filmový archiv v Praze (NFA), finančně je podpořily Island, Lichtenštejnsko, Norsko a české ministerstvo kultury.

Po zhlédnutí předpremiéry filmu zůstal v divácích pocit rozčarování a údivu nad prací restaurátorů a tzv. odborníků, kteří se podíleli na celém procesu. Digitálně restaurovaný film přináší divákům zcela jinou podobu obrazového řešení, než jakou vytvořili autoři. Už v prvních scénách byla zřetelná necitlivá úprava kontrastu obrazu, tmavé partie byly bez kresby, prázdné černé plochy a nevyrovnaná kolorita uvnitř jednotlivých obrazů svědčí o neprofesionální práci, která zřejmě probíhala bez přítomnosti kameramana a kvalifikované expertní skupiny. Překvapivě a bezdůvodně docházelo k výrazným skokům v sytosti obrazu, kontrastu i jasu. Kameraman používal v některých scénách (např. Květuška s dědečkem v parku, kde chytají motýly) difuzní filtry, aby dosáhl lyrizující stylizace obrazu. Necitlivá úprava gradace a barevnosti však posouvají obrazové řešení do dramatické stylizace. Film v předvedené digitální podobě působí nekonzistentně, jakoby se při realizaci vystřídalo několik kameramanů s rozdílným obrazovým konceptem. Kameraman Jaroslav Kučera byl velmi náročný na výtvarně obrazové řešení, dbal na dodržení žánrové jednoty s využitím kameramanských prostředků a postupů pro vytvoření zcela zřetelného obrazového výrazu.

V tiskové zprávě pro ČTK uvedla mluvčí projektu digitalizace Magdalena Bičíková: "Masožravou Adélu v její původní kráse i lesku uvidí diváci 14. listopadu v pražském kině Lucerna. Film bude poté k dispozici pro distribuci v kinech, v televizi a na filmových festivalech, chystá se i jeho vydání na DVD a Blu-ray". Výsledkem digitálního restaurování je však zcela jiný film, který ve své obrazové nejednotnosti působí jako nedodělaný polotovar. Stejně neprofesionálně a trapně vyzněla po projekci přednáška pracovnice NFA Jeanne Pommeau. Takovou práci „odborníků“ na digitálním restaurování si tvůrci filmu ani diváci nezaslouží.

Také je příznačné pro projekty restaurování NFA absolutní anonymita původců těchto digitalizací, stejně tak i v případě této „maďarské“ verze. Ve světových restaurátorských centrech bývá pravidlem uvedení jmen restaurátorů a spolupracijících kameramanů jako potvrzení profesionální úrovně odvedené práce.

16.11.2015 Asociace českých kameramanů

 

OHLASY V TISKU:  IDNES,  LIDOVKY,  LIDOVKY II,  UDÁLOSTI V KULTUŘE 18.11.2015,   FILM 2015 VYSÍLÁNÍ 21.11.2015 ČT ART ADÉLA JEŠTĚ NEVEČEŘELA DIGITÁLNĚ